Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Äldreomsorg

Folkpartiet arbetade för att bli av med Carema

Våren och sommaren 2011 jobbade jag ihop med min gruppledare i nämnden för att bli av med Carema. Hon och kommunal MAS grävde fram de fakta som gjorde det möjligt att agera, skriver folkpartiets ersättare i Hässelby-Vällingby Stadsdelsnämnd.

Publicerad: 21 maj 2012, 10:24

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Det är beklämmande att läsa alla förståsigpåare som inte kontrollerat tillräckligt innan de uttalar sig med stora bokstäver. I januari 2011 kom jag in i nämnden i Hässelby-Vällingby som ny och fick i februari höra de första rapporterna. Dumt nog hade jag inte läst på de gamla innan. Jag kommer från näringslivet som chef och har en mycket positiv bild av att näringslivet är effektivare och duktigare än monopolverksamheter som den kommunala. Detta färgade tyvärr mina ögon när jag läste om Carema och tyckte att det var lite för tunt juridiskt för att kasta ut Carema. SKL sa också detsamma.

Under våren och framför allt sommaren ändrade jag min värdering och stöttade och jobbade ihop med folkpartiets gruppledare i nämnden, Helen Jäderlund-Eckardt, för att bli av med Carema. Helen Jäderlund-Eckardt och kommunal medicinskt ansvarig sjuksköterska (MAS) Marie Sundström visade stort mod och stor osjälviskhet och grävde fram de fakta som gjorde det möjligt att agera. Jäderlund-Eckardt tog också stora politiska risker, men hennes samvete vann.

Min synpunkt är elementär i näringslivet. Hur väl uppfyller en leverantör sina åtaganden? När jag lusläste alla rapporter och äntligen fick de otvättade från tidigare år så blev bilden kristallklar. Efter tre år hade Carema inte ens börjat uppfylla sitt leveransåtagande. Trots löftena från Carema i maj 2011 från den nya vd:n så hade de inte ens levererat det han lovade då.

Vår MAS Marie Sundström hade mycket bra underlag för sina synpunkter om brister i vård och leverans. Förvaltningens synpunkt var ”det blir nog bra om ett år om de får fortsätta”.

I näringslivet accepterade jag aldrig en leverantör som behövde fyra år på sig för att uppfylla ett leveranslöfte som skulle gälla i stort sett omgående. Koppargården var inget paradis innan Carema tog över. Det var tvärtom misskött av kommunen. Carema har förbättrat verksamheten en hel del.

Men det har inte ett dugg med saken att göra. Det Carema skulle göra var att uppfylla det avtal som fanns mellan kommunen och företaget. Det gjorde de inte. Då var beslutet att byta leverantör mycket lätt att ta.

Lars-Åke Davidsson, ersättare (FP) Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på samhället

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News