Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Redaktionskrönika

Smart att lägga ribban för uppror vid kepsförbudet?

En text som delas hejvilt i mina flöden just nu är denna artikel i Skånska Dagbladet om hur betygen rakat i höjden i en skola i Skånska Löberöd sedan skolan satsat på ”ordning och reda med militär inspiration”. Många verkar positiva - och Skånska Dagbladet verkar ha märkt samma sak - åtminstone har de skrivit en artikel även om läsekretsens glada reaktioner på hur det går till på Ölyckeskolan.

Publicerad: 1 mars 2017, 22:27

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Så hur går det till på Ölyckeskolan då? Tja. Lärarrummet kallas ”mässen”, rektorn är en före detta yrkesmilitär och varje vecka inleds med uppställning på skolgården - i ur och skur. Därutöver är huvudbonader inomhus förbjudet, till exempel.

Visst, jag ser ju den militära inspirationen. Uppställningen inte minst skapar säkert en stämning varje vecka. Men som jag ser det är det ändå inte det militärbetonade som gör skillnaden, utan snarare den portion grundläggande psykologisk förståelse för unga människor som anas när rektorn intervjuas om kepsförbudet:

”– Vi har varken huvudbonad eller andra ytterkläder inomhus, säger Truls Katsler och säger att han kan ha förståelse för att en del kan tycka att det är en fånig detalj.– Men jag har märkt att om man sätter ribban där – då behöver en elev som vill testa gränserna bara sätta på sig kepsen. Så blänger jag på honom och säger till – och så tar han av sig kepsen.– Men om man släpper till, så att väldigt mycket är tillåtet – då måste de göra mycket värre saker för att testa gränserna!”

Barn är förstås olika, precis som olika skolor har olika förutsättningar (vilket rektor Katsler också tillstår och resonerar kring). En del barn behöver inga regler alls, eftersom de inte har samma smak för att testa gränser som andra.

Men, för de unga vars behov av att utmana är stort är det här en viktig insikt hos vuxna – en insikt som värnar och skapar trygghet hos den unga människan, samtidigt som den skapar ett utrymme för det/de uppror som många behöver göra i unga år. Med få eller inga gränser att trotsa blir man lättare tvungen att uppsöka de verkligt farliga stupen. Hur gränser sätts och hur regler och förväntningar formuleras är viktigt, särskilt i skolvardagen.

Idag går för övrigt remisstiden till Gymnasieutredningen ut. Läs den senaste Perspektivartikeln, i vilken sociologen Hrvoje Kap varnar för just riskerna med otydlig formuleringskonst och skriver att att ett av förslagen i utredningen riskerar att förskjuta ansvarsfördelningen mellan skola, lärare, elev och föräldrar vad gäller utbildning, undervisning och lärande. Inte minst tycks elevens eget ansvar för sina studier undergrävas och bli otydligt.

Sanna Rayman, Debattredaktör

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på samhället

Välj nyhetsbrev