Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Redaktionskrönika

Jag hör att ni har tråkiga möten. Det har vi med.

Mitt kungarike för en arbetsplats där man slipper klustra post-it-lappar! utropade jag dramatiskt när jag kom hem efter ytterligare en evighetslång sittning i workshop-format.

Publicerad: 7 oktober 2019, 09:45

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Det blir så. I tuffa tider klamrar man sig fast vid möten och strategier och hoppas att en tonträff, en form och en identitet ska bli nyckeln till överlevnaden. Ena veckan handlar mötena om att utforma en ny webbsida, den som släpptes för bara någon vecka sedan. Andra veckan tittar vi på pappersformen. Åter andra gånger handlar det om att försöka sätta sig in i läsarnas behov – vad vill ni egentligen läsa om och inte?

I det här numret rapporterar vi om en kartläggning som visar att anställda i offentlig sektor ofta får stå ut med dödstråkiga möten. Var tredje tjänsteperson ser mötena som ”slöseri med tid”. Ändå tillbringar de fem arbetsveckor per år i just möten. Jag beklagar verkligen! Jag vet hur ni har det!

Likheterna finns där. Medan vi raggar prenumeranter och klurar på hur vi på bästa sätt ska leverera vårt innehåll till er läsare, kampanjar ni för inflyttning, benchmarkar er mot andra, skapar identiteter i syfte att bättra på ryktet och locka in företagsetableringar.

Ibland undrar jag. Är det detta som stärker lockelsen hos en kommun eller tidning? Är det kampanjer, loggor, kluster av färgglada lappar på en whiteboard om vilka värden man står för som ger inflyttning, nya företag eller för den delen fler prenumerationer? Vilken tågordning gäller egentligen? Ska regionen kultursatsa för att leverera kultur till medborgaren – eller gör man det för att höja regionens attraktivitet?

I grunden är det nog kärnan som ger varaktig effekt. Kvaliteten i den välfärd som levereras, tryggheten i det lokalsamhälle som skapas. På samma sätt hoppas jag att det är denna tidnings journalistiska innehåll som är vårt bästa överlevnadstrick, inte varumärkeslöftet vi värker fram under gemensamma mötesdagar. Det faktum att vi håller koll, det faktum att vi i evigheter var Sveriges enda debattsajt som hade en flik med ordet ”upphandling” och att vi i dag är Sveriges enda tidningssajt med samma särskilda sektion. När andra debattsidor toppar med utspel i riksdebatten sätter vi strålkastarljuset mot VA-frågor och nya riktlinjer. Det där, det skiljer ut oss.

Jodå, nog skrev vi också det på en post-it-lapp någon gång …

Kanske är det likväl viktigt med alla dessa möten. Om inte annat är det mänskligt att man har dem. Det betyder att man fortfarande vill något.

Oaktat om ni workshoppar om värdegrunden eller bara sitter i ändlösa fullmäktigesammanträden så är det faktiskt fullt möjligt att den tristess ni genomlider är beviset på att ni fortfarande strävar. På att ni är mänskliga och kämpar på. Så håll ut. Snart är det kaffe och bensträckare!

Sanna Rayman, Debattchef Dagens Samhälle

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på samhället

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News