Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

lördag15.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Redaktionskrönika

En S-kampanj med dansk ton

Tycker de det de tycker nu, eller tycker de egentligen fortfarande det de tyckte förr?

Publicerad: 18 oktober 2017, 13:13

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ovan spetsfundiga fråga har jag sett luftas i olika varianter ganska ofta på senare tid. Moderaterna har förändrat sin migrationspolitik ganska radikalt, vilket föranleder denna undran. Vad är det som gäller - de tyckte ju tvärtom förut?

Samma fråga dyker upp  nu, när Socialdemokraternas, ehum, tonalitet skiftar från ”Mitt Europa bygger inte murar” till ”Vi slår vakt om Sveriges säkerhet” – en just nu smått viral kampanjbild, bildsatt med en polis jämte en biffig passkontrollant.

2015 var det val i Danmark och det blev då stor uppståndelse i Sverige kring den danska socialdemokratins kampanj, vars paroll ”Det Danmark du känner?” flankerades av budskap om skärpta krav på invandrare och striktare regler för asyl.

Socialdemokraternas Europaparlamentariker Anna Hedh uttryckte ilska.  ”En motbjudande retorik”, sade Ulf Bjereld, statsvetare samt ordförande för Socialdemokrater för tro och solidaritet, alltmedan Stefan Löfven förklarade att sådan retorik inte var aktuell för hans parti och Göran Greider analyserade att en liknande kampanj i Sverige var ”i dagsläget och förmodligen under överskådlig tid fullständig otänkbart”.

Nu ska det direkt sägas att kampanjerna inte är till förvillelse lika, det vore en orättvis bedömning. Den aktuella från svenska S är väl snarast att betrakta som en ”svensk” utgåva av den danska. Mildare och med färre krav i retoriken, men kärnan i budskapet är i någon mening densamma.

Man lovar så att säga att ta hand om torpet, om vårt och de våra. Såväl passkontrollanten och polisen som en annan affisch där man utlovar mer pengar till tullen och Säpo samtidigt som man skärper straffen för vapen och våld flankeras av slogans som placerar det svenska och det trygga i ett slags motsatsförhållande till det som finns utanför. ”Den svenska modellen ska utvecklas, inte avvecklas”, står det strax under tulltjänstemannen. Det är svårt att bortse ifrån det bevarande anslaget. Löftet som anas är att ”det Sverige du känner” ska värnas.

Huruvida tonen i kampanjen är gräslig eller inte är förstås en politisk smaksak. Många ur Socialdemokraternas kärnväljargrupper blir nog tämligen uppretade över den här kampanjen, medan andra lika säkert kan uppskatta ambitionen. Rörelsen är bred.

Men om vi bortser ifrån smak och preferens så kan nog de flesta vara överens om att det finns en påtaglig skillnad i ton jämfört med för några år sedan. Och då ligger det nära till hands att man lite lakoniskt frågar sig om de tycker det de säger nu, eller om de bara vänder kappan efter vinden och egentligen tycker samma som förut?

Fast… Är den där tänkt spetsfundiga frågan så värst träffande, egentligen? Är det ideologisk slapphet och opinionskänsligt kappvänderi att ha bytt fot eller fokus i en rad frågor under tiden mellan mars 2015 och oktober 2017? Eller är det möjligen så att verkligheten kan ha haft ett finger med i spelet?

Mjo. Man får nog hålla öppet för möjligheten att de både tyckte det de tyckte då och tycker det de tycker nu – helt uppriktigt. Det har ju, trots allt, varit en ganska händelserik period.

Sanna Rayman

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på samhället

Välj nyhetsbrev