Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Redaktionskrönika

Christina Kennedy: 5 lärdomar om kommunikation i offentlig sektor

Hur kommunicerar man bäst i offentlig sektor? Hur skapas engagemang i sociala medier? Hur kan man säkra att alla medborgare inkluderas?
Chefredaktör Christina Kennedy har valt ut ett axplock av insikter från talarna på eventet Kommunikation i offentlig sektor.

Publicerad: 7 april 2022, 11:09

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Foto: Dagens Samhälle


Ämnen i artikeln:

KommunikationOffentlig sektorTillgänglighetSpråkSociala medier

1.
Pandemin har slungat oss framåt i utvecklingen när det gäller digital kommunikation, och samtidigt är våra behov på jobbet desamma som tidigare: kompetens, autonomi och samhörighet. Chefer behöver tränas och stöttas i att möta de ökade krav som hybridmöten ställer på oss, och kommunikation mellan avdelningar behöver främjas och uppmuntras. Det är där innovationen sker, konstaterade Johan Book, medgrundare till organisationen HejEngagemang.

2.
Medan egna kanaler får allt större betydelse för många kommunikationsavdelningar har de traditionella medierna fortfarande en miljonpublik som regioners och kommuners sociala mediekonton saknar, påminde Thomas Mattsson, senior advisor på Bonnier News. Den tidigare chefredaktören på Expressen tryckte på kommunikatörens ansvar för att – på medborgarens uppdrag – upprätthålla transparensen för beslutsfattande och ansvarsutkrävande som lägger grunden för vår demokrati. Alla måste kunna sin offentlighetslagstiftning!

3.
Vilka 30 ska inte få vara med? En tankeväckande fråga till den cirka 200 personer stora publiken inledde föredraget från Elin Svensson, kommunikatör med tillgänglighetsfokus på Digg, Myndigheten för digital förvaltning. Efter att åhörarna tittat sig förvirrat omkring ett tag påminde hon om att WHO konstaterat att 15–20 procent av mänskligheten har en permanent funktionsnedsättning som riskerar att utesluta dem från samhällsgemenskapen. Som tur var delade hon också med sig av hur offentliga webbplatser kan undvika de fyra vanligaste misstagen: dåliga kontraster, struktur- och rubrikmissar, otydliga länkar och bilder som helt saknar eller har missvisande textalternativ. 

4.
Fadi Barakat, näringslivsutvecklare i Malmö stad, drog en lans för språklig inkludering och vikten av dialog mellan mottagare och sändare. När allt fler kommuner och regioner nu börjar kommunicera på andra språk än svenska missar de ofta att det krävs att kunna möta de svar eller frågor som kommer in på samma språk. Översätt inte bara kampanjer till arabiska eller somaliska, utan säkra att ni kan hantera konsekvenserna av kommunikationen, var tipset från Fadi Barakat. 

5.
Martina Röhme, som arbetat som kommunikationsansvarig för Helsingborg stads sociala medier sedan 2016, underströk vikten av en funktionell strategi för arbetet som går att sätta i händerna på en ny medarbetare. Hennes bästa tips är att aldrig sluta analysera gensvaret på det som läggs ut; det går inte att leva på gamla meriter i sociala medier. Det är också viktigt att välja noga vad budskapet har för syfte – är det att informera (vid kriskommunikation), aktivera medborgaren (till exempel att få hen att klicka på en viss länk) eller engagera (uppmuntra till att komma förslag om hur en ny lekplats ska se ut)? Man får inte välja mer än ett syfte åt gången!  

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Christina Kennedy

Chefredaktör och ansvarig utgivare

ck@dagenssamhalle.se

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på samhället

Välj nyhetsbrev