Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Gästkrönika

Stefan Jutterdal: Vågar du lyssna på dina medarbetares förslag?

Hur svårt kan det vara för chefer och ledare att uppmärksamma förslag om förbättring av verksamheten?

Publicerad: 24 augusti 2021, 03:30

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

LedareChefskapArbetsmiljö

Tillsammans med ett hundratal ledare inom dåvarande Landstinget i Kalmar län lyssnade jag till inspiratören Teo Härén, som föreläste om kreativitet och ledarskap. Jag minns att han belyste problemet med att det verkar vara så svårt att ta till sig förbättringsförslag från dem som vi är till för, det vill säga kunden eller patienten. Teo hade ett förslag som jag gillade så mycket att jag med småländsk ihärdighet såg till att få det infört i dåvarande landstingsledningen. 

Så här gjorde vi. Om jag går in till min chef och säger: ”Hej, jag heter Stefan och jag har en idé, då måste min chef lyssna.” 

Jag tror att min dåvarande chef Alf, i dag regiondirektör i Region Skåne, ibland ångrade att han gick med på att införa Teos tips. Åtminstone kunde det verka så när jag gång efter annan knackade på Alfs dörr med ett leende på läpparna.

Oftast var han dock positiv och vågade prova mina tankar och idéer. Men eftersom vi infört detta som en rutin i landstingsledningen var det också fritt fram för mina medarbetare på utvecklingsenheten att knacka på min dörr och på samma sätt säga: ”Hej, jag heter Viktoria och jag har en idé.” 

Jag blev då tvungen att lägga övrigt arbete åt sidan så att jag kunde lyssna på förslaget. Kanske bidrog den tillåtande kulturen till att förbättringsarbetet i landstinget blev bättre? Och kanske var det en av anledningarna till att också resultaten för landstinget i de öppna jämförelserna mellan landstingen blev bättre och bättre?

Jag tog med mig detta tankesätt i mitt ledarskap in i den fackliga världen. Som förbundsordförande i professions- och fackförbundet Fysioterapeuterna värnade jag från första stund om kvalitets- och förbättringsarbetet. Och uppenbarligen vande/tröttade (?) jag min omgivning i förbundet med metoden. Men den gav resultat. Med tiden blev vi bättre att lyssna på varandras idéer och utveckla dem. Tillsammans skapade vi ett arbetsklimat där det var högt i tak och där alla förslag var välkomna.

 När jag förra hösten avtackades efter åtta år som förbundsordförande så förstod jag hur hårt jag under många år hade tryckt på just förbättringsarbetet i förbundet. Från min efterträdare Cecilia fick jag en namnskylt med texten: Hej, jag heter Stefan. Jag har en idé! Från två av mina närmaste medarbetare, Helena och Caroline, fick jag en broderad tavla med samma text. 

Just nu är det nystart i många avseenden. Dags att ta nya tag efter sommar, semester och fortsatt pandemi. Kanske kan de tankar jag fick från Teo Härén vara något för dig som arbetar som chef eller ledare? Om någon av dina medarbetare knackar på din dörr och vill bidra till att förbättra verksamheten, vilket svar ger du dem då? Vågar du lyssna?

Något bland det viktigaste för chefer och ledare är att öppna dörrar för andra – att inte själva stå i vägen för förbättringsförslag. Kanske kan det vara en bra ingång inför höstens alla former av kickoff: uppmuntra gärna dina medarbetare att komma med förbättringsförslag, lägg dina sysslor åt sidan och lyssna. Det kommer att löna sig på sikt.

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Stefan Jutterdal

Senior rådgivare med mångårig ledarerfarenhet från regioner och fackförbund

Ämnen i artikeln:

LedareChefskapArbetsmiljö

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på samhället

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News