Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Gästkrönika

Daniel Persson: Ta ert ansvar och håll skolorna öppna nu, skolhuvudmän

Alla kommuner och de privata huvudmännen bör göra sitt yttersta för att det kommande skolåret åter präglas av fysisk klassrumsundervisning.

Publicerad: 16 augusti 2021, 03:30

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

CoronavirusetDistansundervisningPsykisk ohälsaKunskap

Snart är det dags igen. Ett nytt läsår börjar och skolor över hela landet slår upp portarna för sina elever. Om de senaste tre terminerna har lärt oss något är det förhoppningsvis att detta sker bokstavligen.

Pandemin har tagit hårt på hela samhället. Skolelever är inte den värst drabbade gruppen. Den tveksamma äran går till landets äldre. Men att inte se och erkänna det lidande som har orsakats av distansundervisningen vore katastrofalt.

Sannolikt har effekterna av nedstängningarna varit värst för de äldre eleverna, det vill säga högstadieeleverna men framför allt gymnasisterna. Det är en tid i livet då unga människor frigör sig från sina familjer, skapar egna sammanhang och övar upp sociala förmågor för att självständigt kunna inträda i vuxenlivet. Det mesta av detta sker i skolan.

När en så viktig social arena stängs för en grupp människor som är biologiskt betingade att socialisera och lära sig får det följder: dels direkt i form av psykiskt lidande, dels indirekt i form av minskade möjligheter att lära sig. Vi kommer att få skörda frukterna av detta länge, då väldigt många elever ska ta sig an livet utan de färdigheter och kunskaper de behöver och har rätt till.

Ovanstående exempel bör vara tillräckliga i sig, men det slutar inte där. Underskottet på sociala interaktioner i en så känslig ålder kan få stora konsekvenser. Kanske kommer alla som har drabbats helt enkelt ta igen det på något år och är sedan i kapp känslomässigt. Kanske spelar det all roll i världen. Vi vet inte, men vi lär bli varse.

Därutöver bör hänsyn tas till lärarna. De flesta har ingen träning i att leda en klass digitalt och många, förmodligen merparten, har inte heller getts möjlighet till eller haft tid för någon relevant vidarebildning i digitalt lärande under tiden. Det är ingen avundsvärd position att från en dag till en annan behöva ändra undervisningen på ett så genomgripande sätt och inte veta om det man gör har någon effekt alls.

Det har sannolikt hittills varit nödvändigt att under perioder begränsa den fysiska undervisningen under pandemin. Bara för att vaccineringen över lag har gått väl, tack vare regionernas insatser, ska man inte glömma det blodiga allvar som var vår verklighet i fjol. Men i dag finns det ingen anledning att låta det styra våra framtida val.

Alla kommuner, samt för den delen privata huvudmän, bör göra sitt yttersta för att det kommande året ska präglas av fysisk klassrumsundervisning. Distansundervisning är ett utmärkt komplement, det kan exempelvis ge möjlighet för vissa skolor att fortsätta sin fysiska existens. Med det sagt är det en tämligen usel norm. För både lärare och elever.

Ingen vet vad framtiden bär i sin famn. Det är inte troligt att vi utan bekymmer seglar igenom det kommande året. Men se då till att vända på varje tänkbar sten för att ge alla elever möjlighet att faktiskt gå i skolan. Det lär kräva framsynthet och planering på många håll och det lär kosta mer. Men det är det värt. 

Det är vår gemensamma plikt att se till att vi är förberedda – så att ingen berövas sin skolgång i onödan igen.

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Daniel Persson

Politisk redaktör, Norrbottens-Kuriren

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på samhället

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News