Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Gästkrönika

Supersnabba tåg superdumt projekt

De absolut flesta kommuner har fel som tror att snabba tåg kommer stanna i just deras kommun. Tvärtom kommer supersnabba tåg göra även större städer på landsorten mindre attraktiva som etableringsorter.

Publicerad: 1 september 2014, 05:00

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

Infrastrukturinvesteringar

Bernt Ahlqvist, elak redaktör på Östra Småland, skrev en gång att “Svenska folket vill ha SJ kvar, så att man har något trevligt att titta på genom bilfönstret.”

Om förslaget om supersnabba tåg på sträckorna Stockholm - Malmö och Stockholm - Göteborg blir verklighet, så kommer de som bor mellan dessa orter att få nöja sig med att titta på de förbiilande tågen. De supersnabba tågen är nämligen snabba bara för att de inte stannar. De är flygplan på marken. Har de kommunalråd som stöttar planerna på supersnabba tåg förstått att dessa tåg kommer att utarma deras kommuner? Tror de att de supersnabba tågen kommer att stanna i Nyköping, Norrköping, Mjölby, Nässjö eller Hässleholm? Eller vill de bara ha något trevligt att titta på genom fönstret?

De enda som kan hoppas på att de här tågen stannar på vägen är Linköping och Jönköping. Övriga kommuner kommer att få en spikrak järnväg som delar kommunen i två delar. När lilla Karin ska  hälsa på moster i granngården, som förr låg en kilometer bort, så får hon långt att gå när superjärnvägen delar kommunen. Moster kommer att bo väldigt långt bort om de inte har turen att få en bro eller tunnel byggd i närheten.

Och om de vill åka tåg så får de ta sig till någon av storstäderna på annat sätt.

De supersnabba tågen kommer att göra den svenska landsorten – även större städer i landsorten – mindre attraktiva som etableringsorter. De kommer att förstärka den redan problematiska koncentrationen av tillväxt till de tre storstäderna. De kommer att förvärra storstädernas bostadsbrist, öka priserna på kontor, bostäder och affärer i de centrala delarna av Stockholm, Göteborg och Malmö. De kommer att öka problemen med att upprätthålla fastighetsvärden, invånarantal och ekonomiskt underlag för samhällsservice på alla andra orter i landet.

Jag undrar ibland över de masspsykoser som tycks styra politiken. Vad finns det för vett och sans i att satsa hundratals miljarder på en teknik som förvärrar problem som redan är svåra nog? Hur kan man tro att Sverige kan vinna konkurrensfördelar genom att satsa på importerad teknik som är 50 år gammal och utvecklad för helt andra behov än vad Sverige har?

Sverige (och resten av världen) behöver en transportteknik som klarar mer än bara transporter mellan jätteterminaler. Framtiden behöver teknik som klarar transporter från dörr till dörr längs hela banans sträckning, som ger liv till orterna längs banan i stället för att ta död på dem.

Det är minst sagt märkligt att inte landets kommun- och transportpolitiker upptäckt den på Kungliga Tekniska Högskolan utvecklade teknik som kallas GTS (Generellt Transportsystem), som kan ersätta både biltrafik och supersnabba tåg, som kan ge lika korta restider från dörr till dörr mellan Kalmar och Trollhättan som mellan Stockholm och Göteborg, som kan hantera både lokaltrafik och fjärrtrafik utan omstigningar och omlastningar. (www.gtsfoundation.org).

Samtidigt som man är villiga att satsa miljarder och åter miljarder på importerad teknik som skapar fler problem än den löser (supersnabba tåg), så verkar det omöjligt för GTS-projektet att kunna få finansiering för en demonstrations- och testanläggning. Samtidigt som Stockholm kan lägga ett par hundra miljoner på ett par hundra meter museispårväg (jo, det är museal teknik) från Norrmalmstorg till NK, så finns inga pengar till att utveckla och testa ett system som kan bli basen för en ny svensk exportindustri.

Jag engagerade mig en gång i politik för att jag trodde att politiska beslut skulle kunna vara mer rationella och ta in mer än kortsiktiga vinstintressen som underlag för besluten. På den punkten har jag blivit djupt besviken. Det verkar inte som om dagens politiker har längre tidshorisont än till nästa val, och att det inte spelar någon roll hur många miljarder deras löften kostar, eller vilka effekter det blir av satsningarna, bara löftena är populära och leder till omval.

Mycket av dagens teknikpopulism kan hänföras till den panik som skapats av klimatförändringarna. De politiska grepp som tas för att motverka klimatförändringarna är tyvärr illa genomtänkta och förvärrar situationen i stället för att förbättra den. Det är dags att stoppa upp och tänka till ett tag och göra ordentliga utredningar innan besluten tas i stället för att ta besluten först och sedan utreda hur man ska kunna motivera dem.

Det gäller även kommunpolitiker, som nu slösar skattepengar på meningslösa populistiska vindkraftverk och solpaneler utan att förstå att de är en onödig dubblering av elproduktion. (Den förnybara och reglerbara vattenkraften klarar elförsörjningen på egen hand under de tider då sol och vind kan ge bidrag till elförsörjningen), på etanol som drar mer olja att framställa än den kan ersätta som bränsle, på att bygga onödigt dyr infrastruktur för orimligt dyra elbilar.

Och de som stöttar tågsatsningar som utarmar deras kommuner i stället för att stärka dem kommer inte att hyllas av varken väljarna eller historien.

Sluta spring i flock! Läs, lär och tänk själva.

Jag undrar ibland över de masspsykoser som tycks styra politiken. Vad finns det för vett och sans i att satsa hundratals miljarder på en teknik som förvärrar problem som redan är svåra nog?

Per Ahlström, Författare och debattör

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

Infrastrukturinvesteringar

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på samhället

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News