Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

lördag08.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Gästkrönika

Problemförnekelse effektivt sätt få personalen att fly

”Medarbetarna är företagets viktigaste tillgång” hörs ofta när framsynta arbetsgivare beskriver sig själva. Där har offentlig sektor mycket att lära.

Publicerad: 29 juni 2017, 04:00

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

PersonalbristVälfärd

Ofta ser det utifrån ut som om den offentliga sektorn hanterade sin arbetsgivarroll genom att låtsas att den inte finns. Som om mottot vore: Om man tillräckligt ihärdigt förnekar sina problem försvinner de. Effekten tycks bli att personalen försvinner.

Många arbetsgivare inser i dag att det måste anstränga sig för att locka unga medarbetare. Jag studerar deras annonsbilagor. I juni kom ”Utmaningen” från Installatörsföretagen och ”Framtidsföretagen” om enkäten Företagsbarometern 2017, där 21 990 civil- och högskoleingenjörsstudenter fått svara på frågor. Deras svar blir grund för en rankinglista över deras drömarbetsgivare.

Regioner och landsting syns inte i ett sådant sammanhang, men i topp 50 bland Saab, Volvo Group, Ikea och Skanska återfinns en handfull kommuner och kommunala bolag: Göteborgs stad och Göteborg Energi, Stockholm stad och deras Svenska Bostäder, Linköpings kommun och deras bostadsbolag Stångåstaden samt kommunerna Trelleborg, Täby, Umeå och Upplands Väsby, och kommunägda Uppsalahem.

Rörlighet och frihet är viktigast för unga arbetssökande. ”Begrepp som arbetstid och arbetsplats kommer att omdefinieras”, säger Caroline Roth. Att få ”tydliga, konkreta och inte minst uppfyllbara mål – vad ska levereras och när?”, tillägger Emma af Robson. Tillsammans har de grundat företaget Warpin Media som specialiserat på ”den immersiva marknaden”.

Immersiv är ett nytt ord för mig, det handlar om virtual reality. För folk i min ålder lönar det sig knappt att fråga vad de gör på jobbet. Vi fattar ändå inte svaren.

Kanske borde alla arbetsgivares viktigaste framtidssatsning vara nya sätt att lägga schema? Snart går det inte längre att rekrytera personal med 1900-talets förlegade syn på arbetstider som enväldigt påtvingas medarbetare.

”Medarbetarna är företagets viktigaste tillgång”, det är ett uttryck som återkommer när framsynta arbetsgivare beskriver sig själva. Ett rörföretag i Malmö förklarar under rubriken ”Rörläggaren jobbar med värderingar” hur de prioriterar. Företaget med det namnet har vuxit från 13 medarbetare 1995 till 180, inte genom uppköp utan genom att medarbetare har sökt sig dit. I dessa tider, när alla klagar på att det inte går att hitta personal?

Hur går det till? Personalchefen Kerstin Holén berättar om företagets värderingar. Alla nya får två dagars utbildning: ”Vi kan, vi ska lära mer, vi är lyhörda, vi är modiga och viljestarka, vi tar ansvar och löser problem, vi har laganda och respekt.” Företaget arbetar med att besöka skolor, berätta om yrket och knyta till sig praktikanter och lärlingar: ”Det kanske verkar gammaldags med lärlingar men det är bland ungdomen vår framtid finns.”

På sista sidan i ”Utmaningen” finns en annons för EUU, Elbranschens utvecklings- och utbildningscenter, som varje år utbildar och utvecklar 10 000 personer i 100 olika utbildningar. Omsorgen och resten av välfärden borde skapa något liknande. Regioner, landsting och kommuner måste kunna övertyga unga om att de menar allvar med att personalen är verksamhetens viktigaste resurs.

Åsa Moberg

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

PersonalbristVälfärd

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på samhället

Välj nyhetsbrev