Gästkrönika
Pinsamt gnäll på svensk reklam
Om Sveriges kommunikationsbyråer tror att det knappt finns ”ickevita” i svensk reklam, borde de slå på tv:n. Dogge Doggelito, ICA-Jerry, beslöjade kvinnor på kryddpåsar och Zlatan bryter alla ”normen”. Det ligger i tiden att påstå att vithetsnormen, heteronormen och en massa andra normer genomsyrar hela samhället. Men letar man enfald är den kommersiella reklamen en märklig syndabock.
Publicerad: 27 april 2015, 12:18
Det här är opinionsmaterial
Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.
Ämnen i artikeln:
Identitetspolitik”VEM FÅR SYNAS I SVENSK REKLAM?” Versalerna är svåra att missa när de levereras i en helsidesreklam i morgontidningen (DN, 26/3). Ett fotografi på en mörkhårig tjej vilar på en reklambild på en kostymman med en dyr klocka. Poängen är svår att missa: Vita män får synas i reklamen, medan invandraren inte får det.
Läs artikeln med ett
kostnadsfritt konto
Skapa kontoHar du redan ett konto? Logga in
Med ett konto på Dagens Samhälle får du tillgång till:
Ämnen i artikeln:
Identitetspolitik