söndag26 mars

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Gästkrönika

Pinsamt gnäll på svensk reklam

Om Sveriges kommunikationsbyråer tror att det knappt finns ”ickevita” i svensk reklam, borde de slå på tv:n. Dogge Doggelito, ICA-Jerry, beslöjade kvinnor på kryddpåsar och Zlatan bryter alla ”normen”. Det ligger i tiden att påstå att vithetsnormen, heteronormen och en massa andra normer genomsyrar hela samhället. Men letar man enfald är den kommersiella reklamen en märklig syndabock.

Publicerad: 27 april 2015, 12:18

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

Identitetspolitik

”VEM FÅR SYNAS I SVENSK REKLAM?” Versalerna är svåra att missa när de levereras i en helsidesreklam i morgontidningen (DN, 26/3). Ett fotografi på en mörkhårig tjej vilar på en reklambild på en kostymman med en dyr klocka. Poängen är svår att missa: Vita män får synas i reklamen, medan invandraren inte får det.

Läs artikeln med ett
kostnadsfritt konto

Skapa konto

Har du redan ett konto? Logga in

Med ett konto på Dagens Samhälle får du tillgång till:
Utvalt innehåll från redaktionen
Nyhetsbrev - Nyheter och beslutsunderlag direkt i din inkorg

Ämnen i artikeln:

Identitetspolitik

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på samhället

Välj nyhetsbrev