Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Gästkrönika

Malcom Kyeyune: När striden hårdnar anställer vi en kommunikatör till

Hur allvarliga är egentligen Sveriges problem? Frågan är hopplöst infekterad, och vårt land har blivit ett retoriskt slagfält där kampen står om verklighetsbilden. Vilken ska gälla, din eller min?

Publicerad: 18 januari 2018, 05:30

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

Kommuner

Folk har de senaste åren, från olika håll, försökt dra samtalet om Sveriges problem i egna riktningar. Där problemen varit som störst, där har man i regel också varit mest nitisk med att satsa på kommunikation och PR-mässiga motbilder.

Journalisten Lars Åberg beskriver i boken Framtidstaden sin hemstad, och slår fast att det finns två berättelser om Malmö.  En optimistisk, som tar fasta på Öresunds­inte­gratio­nen, högskolan, kulturblandningen och den unga befolkningen. En pessimistisk, som handlar om den urholkade ekonomin, segregationen, kriminaliteten och kultur­kon­flik­terna. Och i takt med att det blivit svårare att hävda den första bilden har kommunens anställt fler och fler "kommunikatörer". Det visa på lockelsen i att försöka slåss med ord för sin verklighetsbild, speciellt när de konkreta siffrorna blåser allt mer kärvt.

Samtidigt märker vi numera en påtaglig trötthet hos de mer optimistiska bland oss. I Stockholm dog nyligen en äldre man efter att han plockat upp en handgranat, och här i Uppsala, där jag bor, skedde nyligen ett skottdrama på en pizzeria jag själv besökt. En nederländsk utbytesstudent blev träffad av två skott helt utan anledning, han ville bara gå ut och äta en pizza tillsammans med sina kompisar en helt vanlig fredagskväll.

Det finns också ett stort problem med att prångla ut och slåss om ”verklighetsbilder”. När man ska försöka försköna, piffa upp, skönmåla eller betona det goda i någonting, så finns det som i all annan kommunikation mer än en part. Det finns en adressat, och det finns en avsändare. Båda parterna är en del av kommunikationen, således, och båda parterna kan också påverkas av den. Detta kanske låter självklart eller dumt, men det är det tyvärr inte alltid. Fråga dig själv: vad händer egentligen med en kommun som anställer femtio kommunikatörer för att betona kommunens alla goda sidor? Vad händer med verklighetsbilden hos människorna inom en organisation när det läggs så mycket tid och resurser på ett sådant projekt, när det antagligen blir allt mer obekvämt att inte skriva under på den officiella bilden, när det blir ett utslag för lokalpatriotism och lojalitet att hålla med?

Runtom i Sverige, på kommuner, departement och tidningsredaktioner, har vi byggt upp en stor påverkansindustri. Vad ingen verkade inse är dock att denna industri skulle komma att påverka påverkarna själva! Samtidigt borde ju denna insikt egentligen vara självklar: om ditt jobb går ut på att betona allt som är bra med din arbetsgivare så löper du i regel en allvarlig karriärmässig och social risk om du tar fel ord i mun. Sitter du i kassan på Konsum har du inte samma krav på lojalitet mot politikens senaste ”talking points” hängande över dig.

Här har vi en av de stora anledningarna till att politiker och vanliga väljare fortsätter att ha så svårt att förstå varandra. Det är alltid mycket enklare att övertyga sig själv än att övertyga andra. Det är alltid mycket enklare att inte se eller tänka på saker om ditt jobb hänger på att du inte ska se eller tänka på dem.

Att verklighetsuppfattningarna i Sverige gått isär så mycket går inte bara att skylla på ryska påverkansoperationer. Det är snarare baksmällan från alla våra svenska påverkansoperationers ojämna verkningar som våra politiker nu måste hantera. Att den baksmällan dessutom banar väg för ryssens visklekar är bara ett av många problem vi har framför oss.

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Malcom Kyeyune

Skribent, debattör samt medlem i Tankesmedjan Oikos förtroenderåd

Ämnen i artikeln:

Kommuner

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på samhället

Välj nyhetsbrev