Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

torsdag06.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Gästkrönika

Mot trenden på deprimerad mediemarknad

Så här dags på året börjar boksluten droppa in. I mediebranschen, den speciella värld som journalister och politiker lever i, ljuder ödesmättade tongångar. Upplagor faller, vinster rasar, erfarna reportrar får sparken.

Publicerad: 5 februari 2015, 04:15

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

Medier

Betalande prenumeranter under 40 år är numera lätträknade. Basen består av pensionärer. Många undrar vad som sker med demokratin om kvalitetsjournalistiken slås ut av Facebook, Twitter och allehanda gratismedier.

En del tror att Aftonbladet, Expressen och Svenska Dagbladet är borta inom tio år. Runt Sydsvenskan och Helsingborgs Dagblad går försäljningsspöket. Göteborgs-Postens ägare är på randen till obestånd.

Lokaltidningsjätten Mittmedia ska digitalisera rubbet fram till 2020. För fem år sedan var det en vanlig åsikt att Dagens Samhälle kunde räkna sina dagar.

”Det är ju så här i vår bransch”, var den uppgivna kommentar som jag möttes av som ny chefredaktör i augusti 2010. Dagens Samhälle hade startats 2004 när Kommunförbundet och Landstingsförbundet slogs ihop till SKL. 2004—2011 var sju svåra år. Nästan 10 000 läsare övergav tidningen.

Så tidningens existens var osäker. SKL ville absolut inte göra Dagens Samhälle till en ljummen organisationstidning med låg extern trovärdighet, ekonomiska subventioner och små prenumerations- och annonsintäkter. Analyserna avskräckte SKL, som menade att enda vägen var att förtjäna sin existens och tjäna egna pengar.

I ledning och bolagsstyrelse kom vi hösten 2010 fram till att Dagens Samhälle skulle fokusera på politiska beslutsfattare och toppchefer på offentlig marknad. Av någon anledning var det få som tänkt på att den offentliga sektorn och dess 2 500 egna bolag köper tjänster och varor från det privata näringslivet för 900 miljarder om året.

Men vi såg denna vita fläck. Vår chans.

Det var alltså offentliga marknaden, en fjärdedel av BNP, som vi bestämde oss för att bli bäst på. Fältet låg fritt; ingen annan hade mutat in det hörnet på kartan. Dagens Samhälle skulle bli organet för tongivande aktörer, offentliga som privata, på denna gigantiska arena. Tidningen skulle drivas med stor redaktionell självständighet och vara till för sina betalande läsare och annonsörer. Så gamla ”Kommunerna och landstingens tidning” blev tidningen om ”Politik, Ekonomi & Offentliga affärer”.

Läsarna har under resan gett oss ris och ros. Men effekten av det strategiska omtaget är entydigt. Dagens Samhälle är en branschsuccé, ett växande mediebolag som genererar bra pengar till ägaren. Och vi är mer omdiskuterade än någonsin. Detta följer exakt vår strategiska plan från 2010. Oförargliga, olästa tidningar är nämligen döende tidningar.

Det var alltså offentliga marknaden, en fjärdedel av BNP, som vi bestämde oss för att bli bäst på. Fältet låg fritt; ingen annan hade mutat in det hörnet på kartan.

Mats Edman, Chefredaktör Dagens Samhälle

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

Medier

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på samhället

Välj nyhetsbrev