Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Gästkrönika

Mörka skuggor över Södertäljes industrier

Utan två industrier i världsklass hade Södertälje inte varit den stad den är. Men frågan är om Scania och Astra Zeneca kommer finnas kvar på orten även i morgon? Sveriges höga löneläge kan var den faktor som avgör. Det skriver Mats Edman om i sin krönika.

Publicerad: 24 april 2014, 07:13

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

Ekonomi

Jag har bott 45 år i Södertälje. Där kostar en villa som en tvåa i Stockholm. Industri- och invandringsstad. Först invandrade mina föräldrar från Norrland. Sen kom finnarna, grekerna, jugoslaverna, syrianerna, irakierna och nu syrierna.

Är det inte små omständigheter som driver migrationen så är det krigen. Blodbaden, terrorn. Människor söker sig bort från misären för att ge sig själva och barnen hopp om livet.

Med tanke på alla som kommit från när och fjärran måste man känna stor ödmjukhet och tacksamhet över att det gått så pass bra. Visst finns det problem från tid till annan, men med åren har varje invandrargrupp funnits sin plats.

Betyder det att den socialdemokratiskt ledda kommunen varit särskilt förutseende och skicklig på att ta emot Södertäljes tiotusentals nya medborgare? Till del, säkert. Framför allt har kommunen gynnats av ett konstruktivt samarbete med industriklenoderna Astra Zeneca och Scania. Utan dessa av Wallenberg utvecklade industrier i världsklass hade Södertälje inte varit den stad den är.

Men Wallenberg har sedan länge avvecklat sina intressen i dessa klenoder. Man har gjort bedömningen att ägarbolaget Investor inte haft muskler nog att utveckla bolagen, som dagligen är utsatta för hård global konkurrens.

De senaste månaderna har mörka orosmoln vuxit till sig över ”kringelstan”. Volkswagen är dominerande ägare till Scania och vill knyta bolaget ännu närmare tyska lastbilsjätten MAN. Ett totalt övertagande från VW är nära. På kort sikt betyder detta inte mycket för produktionen i Södertälje, men ingen vet något säkert om den framtid som tysken kallar ”zukunft”.

Nästa rysare är ryktena om ett mångmiljardbud på Astra Zeneca från amerikanska jättar. Svensk läkemedelsindustri har redan tappat sin internationella ledarposition, och skulle Astra Zeneca gå förlorat till USA får det trista konsekvenser. Verksamheten i Södertälje har redan drabbats hårt efter att Astra fusionerades med brittiska Zeneca 1999.

Södertäljes framtid beror på hur innovativa och effektiva anläggningarna där är. Det hänger även samman med löneläget. Inom EU har Sverige den högsta arbetskraftskostnaden per timme. Vårt löneläge är nästan 70 procent högre än EU-snittet, enligt Eurostat. Om man jämför Sverige med EU:s mest utvecklade länder sjunker denna skillnad till knappt 30 procent.

Oavsett nivå, kostnadsskillnaderna tvingar exportföretagen att effektivisera, automatisera och datorisera produktionen. Södertälje är ett slags brukssamhälle. Bara den mest välutbildade arbetskraften har en framtid hos Scania och Astra Zeneca. Livbojen är att staden ligger bara fyra mil från Stockholm.

Bara den mest välutbildade arbets­kraften har en framtid hos Scania och Astra Zeneca. Livbojen är att Södertälje ligger bara fyra mil från Stockholm.

Mats Edman, Chefredaktör Dagens Samhälle

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

Ekonomi

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på samhället

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News