Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Gästkrönika

Stefan Jutterdal: Ledare skapar förutsättningar för ett bättre samtalsklimat

De senaste åren har tonen i samhällsdebatten hårdnat märkbart och det har lett till att människor lätt tystnar. Som ledare går det att påverka vad samtalen handlar om och hur samtalen förs. Men det krävs att du själv visar vägen.

Publicerad: 9 mars 2021, 04:20

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

Sociala medierHot

Jag har lärt mig att trappor ska städas uppifrån. Det betyder att ju mer makt och inflytande du har, ju längre upp i beslutstrappan du befinner dig, desto viktigare är det hur du beter dig och uttrycker dig. Inte minst gäller det tongivande personer inom politik och media.

Som ledare kan och ska du skapa förutsättningar för verksamheten. De senaste åren har tonen i samhällsdebatten tyvärr hårdnat märkbart, särskilt på sociala medier. Det är både sorgligt och oroande, det gör att människor lätt tystnar. Min erfarenhet är att det ändå går att påverka diskursen: vad samtalen handlar om och hur samtalen förs.

Om du förfaller till att själv bidra med hårda ord och svartvita påståenden kan det lätt uppfattas som att du legitimerar ett hårdnande debattklimat. Andra – kanske människor med mindre insikt och kunskap i frågorna – kan tolka det som att du som ledare öppnar dammluckorna. På så sätt riskerar du att medverka till att hat och hot eskalerar, och i förlängningen till att undergräva demokratin.

Det senaste året har till stor del präglats av den eländiga pandemin. En ny, genomgripande och komplex samhällssituation, både lokalt och globalt. Det är många som tycker sig ha enkla svar på de otal komplexa frågor som finns, till exempel smittspridning, äldreomsorg och vaccinationer. Som ledare kan det vara lätt att falla för frestelsen att inbilla sig att det finns enkla svar, och det blir då lätt att själv tillföra förenklade och kategoriska påståenden i debatten.

Om du vill skapa ett arbetsklimat som uppmuntrar till ständiga förbättringar, dialog mellan medarbetarna samt mellan medarbetarna och ledningen, då är det viktigt att du själv som ledare går före, att du själv visar vägen.

Att vara ledare bygger på förtroende. Oftast är det inspirerande, men inte alltid lätt. Ibland riktigt svårt. Andra ser på dig, pratar om dig, lägger märke till vad du gör, hur du uttrycker dig, vilka du talar med och om vad. Efter många års erfarenhet av olika typer av ledaruppdrag i offentlig sektor och den fackliga världen har jag stor förståelse för hur komplext men också hur stimulerande och positivt uppdraget kan vara.

Som ledare har du oanade möjligheter att ge energi, kraft, mod och hopp. Andra följer nämligen efter ditt sätt att vara.

Om 18 månader är det ordinarie val i Sverige igen och snart väntar valrörelse. De politiska partierna är i startläge, planerar och väntar på att få dra i gång. Det är svårt, för att inte säga omöjligt, att styra över andra människors beteenden. Däremot behöver vi var och en ta ansvar för våra egna handlingar.  Ju mer makt, desto större är ansvaret. Eller som Astrid Lindgren skrev redan 1947 i ”Känner du Pippi Långstrump”: Den som är väldigt stark måste också vara väldigt snäll.

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Stefan Jutterdal

Senior rådgivare med mångårig ledarerfarenhet från regioner och fackförbund

Ämnen i artikeln:

Sociala medierHot

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på samhället

Välj nyhetsbrev