Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Gästkrönika

Stefan Jutterdal: Hur brukar du ge feedback – blir det en eller tio strömmingar?

Att ge feedback på ett bra sätt är många gånger avgörande för att lyckas som ledare. Ja, det är till och med så att uppmärksamhet är ett av de allra viktigaste verktygen en ledare har.

Publicerad: 22 juni 2021, 03:30

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

ArbetsmiljöChefskapLedare

Det är länge sedan, men jag har kommit ihåg den här händelsen alltsedan dess och haft glädje av den. Jag var ung eller i alla fall yngre och ganska oerfaren i mitt uppdrag som sjukhusdirektör, och nu var jag tillsammans med kollegor från hela Sverige på plats utanför Norrköping för årliga fortbildningsdagar. Programmet var späckat och efter dagens ordinarie punkter var vi inbjudna till Kolmårdens delfinarium för en uppvisning av de fantastiska delfinerna. 

Vi satte oss till rätta på läktaren, ett helt gäng med chefer och ledare för svensk hälso- och sjukvård: många som var vana att leda och att bestämma. Uppvisningen började, musiken var hög, stämningen var på topp och delfinerna värmde upp under ledning av en skicklig instruktör. Hon stod där i vattnet och med stor vana lockade hon delfinerna att hoppa allt högre genom ringarna. Hoppen blev högre och trots svårighetsgraden såg det ut som rena strömhopp genom ringarna. 

Men plötsligt vägrar en av delfinerna att hoppa högt, i stället hoppar den lågt och nedanför ringen. Instruktören gör nya försök att locka till högre hopp, men delfinen hoppar lågt i stället. Då ser jag en av chefskollegorna på läktaren kupa händerna runt munnen och så ropar han högt: 

– Pimsa den på nosen!

Musiken tystnar plötsligt och instruktören tittar strängt upp mot läktaren där alla chefer sitter.

Vem sa det, frågar hon och det blir tyst och lite pinsamt. ”Tror du verkligen att den hoppar högre nästa gång om jag slår den på nosen?”

Jag brukar göra så att om de hoppar mindre bra så får dom en strömming och om de hoppar bra så får de tio, sa instruktören och så startade hon musiken och uppvisningen igen. Efter det fick hon inga fler oombedda råd från gänget med chefer på läktaren.

De där orden har jag burit med mig under alla år som ledare. Att ge feedback på ett bra sätt är många gånger avgörande för att lyckas som ledare. Ja, det är till och med så att uppmärksamhet är ett av de allra viktigaste verktygen en ledare har. 

Uppmärksamhet och positiv feedback från ledningen är också viktiga drivkrafter för ständiga förbättringar i verksamheten. En av mina förebilder som ledare, Maureen Bisognano, Institute for Healthcare Improvement i Boston har formulerat det så här: ”Uppmärksamhet är ledarskapets valuta”. 

Jag har haft anledning att fundera på stunden i delfinariet många gånger. Jag har upptäckt den enorma kraften i att visa ärlig uppmärksamhet. Att ge konstruktiv feedback är verkligen svårt och dessa klassiska råd förtjänar väl att lyftas fram: 

Om du har något som du tycker att jag behöver förbättra, säg det direkt till mig mellan fyra ögon. 

Om du tycker att det jag gör är bra, berätta det gärna både för mig och för andra. Och tänk på att du behöver ge mycket mer positiv än negativ feedback. 

Kanske kan detta vara något för oss alla att fundera på där vi sitter eller ligger under ett parasoll under sköna och lata sommardagar.   

Hur brukar du ge feedback? Blir det en eller tio strömmingar?

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Stefan Jutterdal

Senior rådgivare med mångårig ledarerfarenhet från regioner och fackförbund

Ämnen i artikeln:

ArbetsmiljöChefskapLedare

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på samhället

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News