Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

Vilka är det som ska sluta flyga, MP?

Vi måste ge flyget de förutsättningar det behöver för att minska sina utsläpp i stället för att med gamla ideologiska skygglappar stressa fram en förtida nedläggning av Bromma flygplats . Att lägga ner fullt fungerande och nyligen renoverad infrastruktur är fullständigt ogenomtänkt, replikerar Leif Gripestam (M).

Publicerad: 7 december 2020, 12:38

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

”Oavsett vad Miljöpartiet vill tro har flyget har en enorm betydelse för näringslivet,” skriver Leif Gripestam.

Foto: Mostphotos


Ämnen i artikeln:

FlygtrafikBrommaHöghastighetstågFossilfrittMiljöpartietModeraterna

För att få ned utsläppen måste samhället ställa om från fossila bränslen till fossilfria. Det gäller hela samhället, från industrin till transportsektorn. Alla delar av transportsektorn arbetar hårt för att ställa om. Det är ingen som påstår att infrastruktur för väg- eller sjötrafik ska läggas ned för att de i dag nyttjas av fordon och fartyg som drivs med fossila bränslen. Det vore ju oansvarigt att gräva bort fullt fungerande vägar och hamnar. Hur, kan man då undra, är det inte vansinne att lägga ned fullt fungerande infrastruktur för flyget? Särskilt i och med att det i princip är omöjligt att bygga nya flygplatser.

Det vore klädsamt om Miljöpartiet lyfter fram hela Swedavias besked kring Bromma flygplats i sin debattartikel. Swedavia är tydliga med att en eventuell förtida nedläggning av Bromma förutsätter en utbyggnad av Arlanda. Det menar även Stockholms Handelskammare och regeringens rapport från 2016 ”Mera flyg och bostäder”. Men Miljöpartiet arbetar aktivt mot investeringar i Arlandas infrastruktur.

Bromma fyller en avgörande funktion för allmänflyget. Tidigare försök till att hitta alternativ har visat att det är oerhört svårt och har misslyckats. Men också ur ett konkurrensperspektiv har Bromma en mycket viktig roll för förbindelserna med Sveriges regionala flygplatser. Oavsett vad Miljöpartiet vill tro har flyget har en enorm betydelse för näringslivet. Ungefär en tredjedel av det svenska exportvärdet går med flygfrakt.

Att svartmåla flyget som en fossilindustri visar att Miljöpartiet inte har koll på den snabba utvecklingen av elflyg. Likaså hur flygbränslet blir allt mer miljövänligt i takt med ökad inblandning av biodrivmedel. Redan inom fem år kan de första elflygen tas i kommersiell drift i inrikesflyget. Det utsläppsfria och tysta elflyget kommer att ge en renässans till små stadsbelägna flygplatser som Bromma. Bromma kan bli ett föredöme för framtidens regionala transporter.

Miljöpartiets inställning till flyget är naivt och von oben samtidigt. Tack vare avregleringar och ökad konkurrens kan vanligt hårt arbetande människor åka på semester till Spanien. Detta vill Miljöpartiet förhindra. När Miljöpartiet med skatter och regleringar vill minska flygandet är det de med lägst betalningsförmåga som får avstå. Människor med låga inkomster ska inte trängas ut från möjligheten att flyga. Flyget ska minska sina utsläpp genom att ställa om, precis som övriga transportslag.

Till sist, i sin förra valrörelse menade Miljöpartiet att ”Klimatet kan inte vänta”. Partiet borde själva ta sin slogan på allvar och inse att vi inte kan satsa hundratals miljarder på ett nytt järnvägsnät för höghastighetståg som väntas ge klimatnyttig effekt först kring 2070-talet.

Leif Gripestam, gruppledare (M) Tillväxt- och regionplanenämnden, Region Stockholm

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på samhället

Välj nyhetsbrev