Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

”Triage är en förutsättning för att lösa vårdskulden”

Att primärvården använder gamla och ineffektiva metoder för triage betyder inte att vi bör gå tillbaka och tänka att alla patienter, oavsett symptom, ska träffa en läkare fysiskt. Det ger helt enkelt inte den bästa vården med de resurser vi har, replikerar Kerstin Engman, senior konsult e-hälsa och Anna-Karin Edstedt Bonamy, vd på Doctrin AB.

Publicerad: 9 december 2021, 12:48

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Om man har bra informationsunderlag, en hög tillgänglighet och snabbt kan ge patienten rätt vårdnivå online befinner man sig i en ny typ av verklighet, skriver Kerstin Engman och Anna-Karin Edstedt Bonamy.

Foto: Erik Simander/Bildbyrån


Ämnen i artikeln:

PrimärvårdVårdskuldenDigital vårdEffektiv vård

Triage, alltså fördelning av patienter till rätt sjukvårdsnivå via telefon, chatbot eller med artificiell intelligens (AI), minskar inte belastningen på primärvården, skriver Staffan Bjessemo i Dagens Samhälle i förra veckan. Han menar att triage egentligen handlar om att sortera bort patienter som vill träffa läkare till möten med andra yrkeskategorier eller till egenvårdsråd, vilket resulterar i missnöje och fler besöksbokningar. 

Vi, som arbetar just med bland annat införande av triage i sjukvården, vill bemöta det påståendet. Vi menar att Staffan Bjessemo blandar lite äpplen och päron här. Vi tycker förstås också att fysiska läkarbesök är viktiga, men ser inte att det finns någon motsättning mellan de båda. Dessutom vet vi att modern triage verkligen fungerar. 

LÄS OCKSÅ: ”Att ta emot patienter i telefon löser inte vårdskulden”
LÄS OCKSÅ SLUTREPLIKEN: Collabodoc: Att chatta kan inte ersätta fysisk undersökning 

De studier som Staffan Bjessemo hänvisar till har flera år på nacken och handlar dessutom bara om triage på ett gammaldags sätt via telefon utan egentligt beslutsstöd. Där vet inte den som svarar vem det är som ringer, vilken åkomma personen har eller hur länge hen har väntat. Då blir det lätt ett pingpong-spel med frågor som leder till att patienten bokas in på ett läkarbesök i alla fall. I det ljuset blir Staffans världsbild korrekt och gör att man verkligen kan ifrågasätta triagen. 

Modern triage, som ofta är chattbaserad, fungerar dock på ett helt annat sätt. När patienten kontaktar vårdgivaren online, samlas frågorna och svaren in till en digital sjukdomshistoria i form av en färdig anteckning. Det gör att man har så mycket information om patienten att man i de flesta fall kan sköta ärendet online, ibland med hjälp av bild- och videostöd. Väldigt många patienter uppskattar att kunna få sådan vård utan att behöva ta sig till en vårdcentral. En fördel är också att de besök som faktiskt sker på plats hos doktorn kan bli längre och mer värdefulla i stället för stressiga och löpande bandartade, som många upplever dem i dag. 

Om man har bra informationsunderlag, en hög tillgänglighet och snabbt kan ge patienten rätt vårdnivå online, vare sig det är till en sköterska, en dietist, en läkare, eller kanske ett helt team, befinner man sig i en ny typ av verklighet. Detta nya har många vårdinrättningar redan tagit till sig med mycket goda erfarenheter.

Vi kan ta Ringens vårdcentral i Stockholm som exempel. Här tillämpades dropinvård med upp till 150 läkartider per dag på det sätt som Staffan Bjessemo förespråkar. Resultatet var att människor tidigt varje morgon började köa i köpcentret vid foten av den branta spiraltrappan till vårdcentralen. Det var inte de sjukaste som orkade med den kraftmätningen. För tre år sedan övergav man systemet till förmån för digital- eller telefontriage. Resultatet, som utvärderats av Region Stockholm, visar på mycket goda effekter, både på arbetsmiljön, på väntetiderna, men också på relationskontinuiteten, det vill säga hur ofta patienten får träffa sin egen läkare. 

Tyvärr jobbar den regionala primärvården i Sverige fortfarande till stor del så som de gamla studierna beskriver och som Staffan Bjessemo hänvisar till. Men att det på många ställen är fel på det nuvarande systemet betyder inte att vi bör gå tillbaka och tänka att alla patienter, oavsett symptom, ska träffa en läkare fysiskt. Det ger helt enkelt inte den bästa vården med de resurser vi har. Vi måste också komma ihåg att den digitala utvecklingen är här för att stanna som en naturlig följd av att allt färre ska vårda allt fler i framtiden. Därför menar vi, precis tvärtemot Staffan, att en modern triage är en förutsättning för att lösa den vårdskuld vi står inför. 

Kerstin Engman
Senior konsult e-hälsa, CGI:s nationella e-hälsoteam

Anna-Karin Edstedt Bonamy
Vd, Doctrin AB, specialistläkare

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på samhället

Välj nyhetsbrev