Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

Timbro: Skoldebatten har kantrat

Alla barn ska ha rätt till en lugn studiemiljö, höga förväntningar och kunskapsinriktade lektioner. Och alla ska kunna välja skolor, slutreplikerar Timbros Benjamin Dousa och Kajsa Dovstad.

Publicerad: 11 oktober 2021, 12:17

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

”Tyvärr krokar Lärarförbundet och Vänsterpartiet arm och argumenterar för förslag som skulle stänga ned bra friskolor,” skriver Benjamin Dousa och Kajsa Dovstad.

Foto: Jessica Gow/TT


Ämnen i artikeln:

TimbroLärarförbundetVänsterpartietVinster i skolan

Skolreformer ska präglas av kvalitet. Det borde vara okontroversiellt. Tyvärr krokar Lärarförbundet och Vänsterpartiet arm och argumenterar för förslag som skulle stänga ned bra friskolor. Inte med ett ord nämns hur dåliga kommunala skolor kan bli bättre. 

LÄS OCKSÅ REPLIKEN: LF: Det är inte alltid så lätt att slå fast vad som är kvalitet
LÄS OCKSÅ REPLIKEN: V: Det räcker inte med reformer – marknadsskolan måste bort 

Skoldebatten har kantrat. Problemet i svensk skola är att elever lär sig för lite vilket beror på stök, för lite lärarledd tid och dåligt fokus på kunskap. Resultaten har visserligen höjts efter Alliansregeringens reformer som syftade till att åtgärda bristerna. Tyvärr har reformtakten mattats av under nuvarande regering, som hellre vill blåsa upp en politisk konflikt om vinster än att genomdriva förslag som skulle göra skillnad. 

LÄS OCKSÅ: Timbro: Skolreformer borde handla om kvalitet – inte driftsform

Lärarförbundet och Vänsterpartiet är heller inte intresserade av generella reformer. Av ideologiska skäl vill de få bort friskolor och försöker därför hävda att systemet inte kan fungera i praktiken. 

Vänsterpartiet avvisar slutsatserna i en Timbro-rapport – inte med faktaargument, utan för att Timbro är avsändaren. I stället hänvisar de till en twittrande rektor, vars anekdotiska exempel på socioekonomisk snedvridning inte har stöd i forskning, och för fram myten att ökad lärartäthet skulle öka resultaten i svensk skola. 

Lärarförbundet tar upp ett intressant exempel. Det stämmer att många av eleverna på den kommunala Seminarieskolan i Landskrona får högre slutbetyg medan Hässelbygårdsskolans betygssättning är ovanligt följsam. Åtminstone om man tittar på nionde klass, för sexorna är bilden en annan. Diskussionen om varför det ser ut så är viktig. 

Sätter kommunala Seminarieskolan glädjebetyg eller är skolans betygssättning en del av en kommunal kultur där hela Landskrona uppvisar samma tendens? Frågan om glädjebetyg hade inte heller gått att diskutera utan de nationella proven, som både Lärarförbundet och Vänsterpartiet kritiserat. Inget motiverar heller att kostnaderna för Hässelbyskolan är de dubbla jämfört med Seminarieskolan. 

Vi vill se kortare sommarlov, fler lärarledda timmar och obligatorisk sommarskola från årskurs 1 för elever som inte når målen. Dåliga skolor ska förbättras eller stängas ned – oavsett driftsform. Alla barn ska ha rätt till en lugn studiemiljö, höga förväntningar och kunskapsinriktade lektioner. Och alla ska kunna välja, och välja bort, skolor. 

Benjamin Dousa
Vd Timbro

Kajsa Dovstad
Välfärdsansvarig Timbro

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på samhället

Välj nyhetsbrev