torsdag2 februari

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

”Tågpersonalens villkor får inte glömmas bort”

Vi får inte blunda för elefanten i rummet. Det är hög tid att vi börjar lyssna på personalen i vår kollektivtrafik, skriver Anna Sehlin (V) i en replik om järnvägens kompetenskris.

Publicerad: 12 januari 2023, 04:30

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Anna Sehlin (V), oppositionsråd i Region Stockholm och styrelseledamot i Mälardalsrådet.


Ämnen i artikeln:

JärnvägUtbildningKollektivtrafikArbetsmiljö

Socialdemokraterna och högerpartierna i Mälardalsrådet har helt rätt om att personalbristen på våra tåg är en kris. Men de missar huvudproblemet: personalens usla arbetsmiljö.

Kompetenskrisen inom järnvägen behöver hanteras, skriver flera politiker från Mälardalsrådet. Det är kloka tankar – mer behöver göras för att underlätta för dem som utbildar kollektivtrafikens framtida personal. Vänsterpartiet, som också sitter i Mälardalsrådets styrelse, kan skriva under på i princip varje mening i debattartikeln.

LÄS MER: ”Järnvägens personalbrist kan lösas med små medel” 

Men. Författarna har glömt bort en av de viktigaste frågorna för järnvägens kompetensförsörjning, nämligen personalens villkor. En allt sämre arbetsmiljö, dåliga scheman och arbetsgivare som inte lyssnar på sina anställda har de senaste åren lett till att hela branschen blöder personal. 

Genom upprop, artiklar och vittnesmål på sociala medier har vi kunnat följa utvecklingen, inte minst hos de största aktörerna. Ett av många färska exempel är ett brev från MTR:s vd till facket på pendeltågen i Stockholm, där ledningen försöker tysta personalens befogade kritik genom att hota med ”rättsliga åtgärder” efter en uppmärksammad tidningsannons.

Vill man på riktigt råda bot på personalbristen på tågen måste man börja i rätt ände. Steg ett måste vara att ställa mycket högre krav vad gäller arbetsmiljön på de företag som trafikerar kollektiv- och regionaltrafiken för våra skattepengar. 

På längre sikt vill Vänsterpartiet köra fler tåg i egen regi så att vi får större kontroll över de här frågorna. Andra politiker håller inte med oss, det är ingen hemlighet. Men även de partier som trots återkommande varningssignaler klamrar sig fast vid marknadslösningar och upphandlingar bör kunna se att just arbetsmiljön är en ödesfråga för trafiken, och ta problemet på allvar.

Vi måste lösa kompetensförsörjningen för pendlarnas skull. Det är Vänsterpartiet och övriga partier i Mälardalsrådet helt överens om. Men då får vi inte blunda för elefanten i rummet. Samma sak gäller här som i många andra delar av vår gemensamma välfärd: det är hög tid att vi börjar lyssna på personalen i vår kollektivtrafik.

Anna Sehlin (V)
Oppositionsråd i Region Stockholm och styrelseledamot i Mälardalsrådet

Följ debatten:

1. ”Järnvägens personalbrist kan lösas med små medel” 

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på samhället

Välj nyhetsbrev