Debatt
”Ta nationellt ansvar för våra regionala flygplatser”
Om staten tar över Ängelholms flygplats säkras en långsiktig finansiering som inte är beroende av kommunala medel, skriver Anna Jähnke (M), Christian Orsing (M) och Robin Holmberg (M).
Publicerad: 22 maj 2023, 03:30
Det här är opinionsmaterial
Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.
Anna Jähnke, Christian Orsing och Robin Holmberg.
Ämnen i artikeln:
FlygtrafikPandemi, energikris, inflation och en aktivt pågående väpnad konflikt i Europa. De senaste åren har sannerligen inte varit lätta för Skåne, för Sverige eller för världen. Det går aldrig att förutse framtiden, däremot går det att förbereda sig för den. En pusselbit i den förberedelsen är att Sverige tar ett nationellt samlat ansvar för alla våra regionala flygplatser.
Svensk politik har tyvärr ofta handlat om kortsiktiga vinster snarare än om långsiktig planering. Kärnkraften lades ner innan det fanns någon energiproduktion som kunde ersätta den, Natoansökan påbörjades först efter att Europa återigen hamnat i krig och straffhöjningar mot organiserad brottslighet började genomföras först när gängen fått ordentliga rötter.
LÄS MER: M-toppar om statsbidragen: ”Vi klarar oss!”
Vi kan inte ändra på det som varit men vi kan bedriva en klokare politik framåt. En politik som förbereder Sverige för olika scenarion och inte endast solskensplanerar. Inom detta ryms mycket, men en viktig del är våra regionala flygplatser.
Sverige har under en längre tid prioriterat regionala flygplatser lågt och endast fokuserat på ett fåtal statliga flygplatser. Det är ett misstag. Regionala flygplatser tjänar flera viktiga syften. De kopplar ihop hela Sverige och möjliggör smidigt resande, inte minst till vår huvudstad. Detta är otroligt viktigt för många orters näringsliv och attraktivitet.
Flygplatserna har även ett stort beredskapsvärde och är en underutnyttjad resurs i försvarssyfte. Slutligen är regionala flygplatser en viktig infrastruktur för allt från ambulansflyg till utbildning för piloter eller drönarförare.
Utöver de många goda skäl som listats ovan till varför regionala flygplatser är värda att bevara, så finns det även en snedfördelning mellan regionala och statliga flygplatser. De stora flygplatserna som ägs av staten har goda förutsättningar att gå med vinst medan de mindre regionala, som ofta ägs av kommuner, inte har det.
De regionala flygplatserna bidrar med trafik och intäkter till Arlanda och Bromma, eftersom de flesta av deras flyglinjer går dit. I våra nordiska grannländer finns inte denna snedfördelning. Där används vinsterna från de stora statliga flygplatserna för att kompensera de mindre regionala flygplatserna och på så sätt se till att hela länderna kan leva och ha tillgång till transporter.
Regeringen har nu skickat ut den så kallade flygplatsutredningen på remiss. Där föreslås bland annat att staten ska ta över ansvaret för Ängelholms flygplats. Vi är mycket positiva till detta förslag som hade inneburit ett steg i rätt riktning, inte minst för nordvästra Skåne. Att staten tar ett ägandeansvar för flygplatsen hade inneburit ett säkrande av långsiktig finansiering som inte är beroende av kommunala medel.
I ett läge där flyget blir allt grönare och inom en snar framtid drivs av el, samtidigt som vårt behov av beredskap är större än på länge, är det vår förhoppning att regeringen landar i ytterligare positiva beslut som säkerställer överlevnaden för regionalflyget.
Anna Jähnke (M)
Regionråd och ordförande i regionala utvecklingsnämnden i Region Skåne
Christian Orsing (M)
Kommunstyrelsens ordförande i Helsingborg
Robin Holmberg (M)
Kommunstyrelsens ordförande i Ängelholm
Det här är opinionsmaterial
Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.
Ämnen i artikeln:
Flygtrafik