Debatt
Slutreplik: ”Vi är överens om att det krävs en genomlysning av förskolan”
Publicerad: 23 februari 2022, 07:47
Regeringen har lagt en rad förslag på att bryta segregationen och öka likvärdigheten i de obligatoriska skolformerna. Nu är det dags att göra detsamma för förskolan, skriver professorerna Ingrid Pramling Samuelsson och Ingegerd Tallberg Broman. Foto: TT, Jan Norden
Det är bra att Branschförbundet för fristående förskolor och vi är överens om att det nu krävs en samlad genomlysning av förskolan i dess många olika former, skriver de två professorerna i sin slutreplik.
Med friskolereformen 1992 skulle småskalighet, pedagogisk profilering och beslutsprocesser närmare personal och föräldrar möjliggöras. Den första förskola som etablerades som ”fristående” utgjordes av en avknoppning av en kommunal förskola i Malmö, efter initiativ från dess föreståndare. Den tidigare föreståndaren blev vd för företaget, och startade också grundskoleutbildning. Skolan köptes upp år 2008 av ett bolag, som ägs av den börsnoterade skolkoncernen Atvexa, som i sin tur finns i en välfärdskoncern med verksamheter i vård, skola, omsorg.
De fristående förskolorna drivs i dag av över 2 000 huvudmän, vilket väcker frågor om styrning och reglering. Kunskapen om det förändrade förskolelandskapet är uppseendeväckande begränsad. Det saknas tillgänglig och översiktlig information om förskolornas specifika inriktningar, om rekrytering, stödinsatser, samverkan etc.
De kommunala förskolorna – liksom de kommunala huvudmännen – har ett komplexare uppdrag och ansvar utan att få tillräckliga resurser därtill. Hur de kommunala huvudmännen och förskolorna påverkas av den fristående sektorn är viktigt att utreda.
Regeringen har nu lagt en rad förslag som ingår i satsningarna på att bryta segregationen, öka likvärdigheten och kompensera för stora skillnader i uppväxtvillkor. Bakom förslagen ligger ett omfattande utredningsförfarande med fokus på de obligatoriska skolformerna.
Vi ser, liksom förbundsdirektör Elisabeth Thorburn på Sefif, det som ytterst angeläget med en samlad genomlysning av förskolan i dess många olika former, dess uppdrag och förutsättningar. Det krävs uppdaterad kunskap och brett politiskt engagemang för en likvärdig förskola för våra yngsta samhällsmedlemmar.
Ingrid Pramling Samuelsson
Senior professor i förskolepedagogik vid Göteborgs universitet, Professor vid Unesco
Ingegerd Tallberg Broman
Professor emerita i pedagogik, seniorforskare vid Malmö universitet.