Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

tisdag18.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Debatt

Skolverket når en ny tondöv bottennivå

Svårigheterna att leva upp till alla krav och förväntningar på skolan har aldrig varit större än nu under pågående pandemi. Att Skolverket i det läget väljer att utmåla rektorerna som inkompetenta och illvilliga snarare än de lokala hjältar som de faktiskt är, riskerar att lägga sten på börda, skriver Sveriges Skolledarförbunds förbundsordförande Matz Nilsson.

Publicerad: 15 december 2020, 18:05

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

”Alla seriösa rektorer vet att nyckeln till framgång ligger i en väl utbildad, motiverad och samarbetsinriktad lärargrupp,” skriver Matz Nilsson.

Foto: Martin Lindeborg, Linda Axelsson/Bildbyrån


Ämnen i artikeln:

RektorerSkolverketLärare

Under lanseringen av ett nytt webbverktyg riktat till rektorer når Skolverket en ny bottennivå när det gäller tondövhet. Att med ett tillkämpat käckt ordval tala om för rektorer att bara de förstod att göra lärarna nöjda så skulle alla problem försvinna, är direkt provocerande i mina öron. Jag undrar därför hur du Peter Fredriksson, generaldirektör för Skolverket, tänker att denna förminskning av rektorers kompetens ska öka intresset för att bli rektor framöver?

Att vara rektor är ett ansvarsfyllt, utmanande och mycket krävande jobb. Ett av de svåraste vi har i samhället, skulle jag vilja säga. Rektorerna är ansvariga för att på lokal nivå se till att en grupp individer (barn och elever) utvecklar kunskaper och värden som är beslutade av en annan part (staten), och göra detta med resurser tilldelade av en tredje part (huvudmannen). Rektors viktigaste verktyg i detta svåra och viktiga uppdrag är självklart lärarna. Alla seriösa rektorer vet att nyckeln till framgång ligger i en väl utbildad, motiverad och samarbetsinriktad lärargrupp.

Det är inget fel med den webbplats Skolverket byggt upp, eller med verktyget som sådant. Det är självklart bra med stödmaterial som presenteras på ett sammanhållet och lättillgängligt sätt. Men Skolverket riskerar att fullständigt missa målet genom att i sin kommunikation framställa rektorer som okunniga i de mest basala av ledarskapsfrågor.

Jag anser att Skolverket visar upp en oroväckande brist på systemkritik. Vet man inte på myndigheten hur svårt det är att rekrytera behöriga och legitimerade lärare? Och att de behöriga och legitimerade lärare som faktiskt finns förväntas utföra ett ständigt växande antal kvalitetssäkrande uppgifter exempelvis när det gäller betygssättningen och mentorskap för nya lärare. Staten bidrar själv till den onda cirkel vi har hamnat i. Det hade varit klädsamt att på något sätt nämna det innan man pekar ut rektorerna som dåliga ledare.

Rektorerna har dessutom sällan fullt mandat att lösa frågorna. Att komma överens om villkor för mentorer för nyutexaminerade lärare är en partsfråga där ansvaret snarare ligger på huvudman och lärarnas fackliga organisationer. Men även här står rektor med hundhuvudet i Skolverkets värld.

Svårigheterna att leva upp till alla krav och förväntningar på skolan som ett tryggt och rättvist kunskapstempel för alla barn och elever, samtidigt som den ska vara en attraktiv och säker arbetsplats för lärare, har aldrig varit större än nu under pågående pandemi. Jag vet att många av mina medlemmar är helt utmattade efter att ha stått nära stormens öga under snart ett år.

Att i det läget utmåla dem som inkompetenta och illvilliga snarare än de lokala hjältar som de faktiskt är, riskerar att lägga sten på börda. Jag är rädd för att Skolverket, i en inte alltför avlägsen framtid, riskerar att få gå ut med ett nytt stödmaterial. Denna gång riktat till skolhuvudmän kompletterat med den käcka inledningen: ”Så säkerställer du att dina rektorer är nöjda och stannar kvar på sin skola”. Varför, Peter Fredriksson, vill du bidra till det?

Matz Nilsson, förbundsordförande, Sveriges Skolledarförbund

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

RektorerSkolverketLärare

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på samhället

Välj nyhetsbrev