Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

”Schack på schemat skulle ge bättre matteresultat”

Starta en statligt finansierad större pilotstudie där fler elever ges möjlighet att spela schack, föreslår Edward Hamilton (M) som tror att det skulle förbättra studieresultaten.

Publicerad: 24 augusti 2022, 03:30

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Edward Hamilton (M), riksdagskandidat och medgrundare av Almedalsschacket samt vinnare i skol-SM i schack 1992.

Foto: Sören Andersson


Ämnen i artikeln:

SkolanModeraterna

Netflix-serien ”The Queen’s gambit” har inspirerat många att engagera sig i det rutiga spelet med hästar, torn och damer. Varje år spelar 20 000 elever schack i skolan i tävlingen Schackfyran. Fjärdeklassare från hela riket möts sedan för att tävla om guldmedaljen. Trots likheterna: hur kan intresset för schack vara så stort, samtidigt som elever ofta tycker att matematik är tråkigt?

Problembilden är tydlig: jämfört med andra ämnen får skolelever lägre betyg i matte och högst andel får underkänt i detta ämne. Trots otaliga satsningar för att öka antalet mattetimmar sjunker betygen. Det visade en rapport från Sveriges Ingenjörer 2021.

LÄS MER: Positiv skoltrend når inte landsbygden – ”Finns studieförakt” 

Sett till jämförbara länder presterar svenska elever i årskurs 4 under genomsnittet i matematik, enligt den internationella studien TIMMS.

I forskningen talas det om ”maths anxiety” – ett slags ångest inför matteproven. En dansk studie av Rosholm med flera som publicerades 2017 visar att schack kan överbrygga den mentala tröskeln. Forskarna pekar på likheter vad gäller minne, koncentrationsförmåga och känsla för geometri – samtliga egenskaper som krävs i matematik.

I försöket, med 323 elever varav hälften var kontrollgrupp, ersattes var fjärde mattelektion med schackträning. Forskarna slår fast att metoden förbättrade resultaten med 30 procent. Intressant är att effekterna är extra tydliga för elever med bristande studiemotivation.

På Essingeskolan i Stockholm ingår schack i undervisningen. I årskurs 4 och 5 får eleverna ta del av schackteori. I årskurs 6 är det schackmatte på lektionstid. Resultaten är slående: fler når målen i matematik.

Matematik är dessutom inkörsporten till tekniska ämnen. Det är avgörande att eleverna klarar matten, om Sverige fortsatt ska kunna gå i bräschen för teknikomvandlingen och få nya forskningsframgångar. 

Följande behövs för en storsatsning på schack i grundskolan:

Starta en statligt finansierad större pilotstudie där fler elever ges möjlighet att spela schack i enlighet med Essingemodellen.

Sätt som målsättning att fördubbla antalet spelare från dagens 20 000 elever årligen till 40 000 elever fram till 2026. 

Låt forskningsinstitutet IFAU utvärdera pilotförsöket. Om resultaten ligger i linje med den danska studien bör initiativet växlas upp.

Svensk skoldebatt har blivit förlamad av ideologiska stickspår om form, i stället för innehåll. Låt oss pröva nya metoder för att förbättra studieresultaten. Vi har inte råd med annat.

Edward Hamilton (M)
Riksdagskandidat och medgrundare av Almedalsschacket samt vinnare i skol-SM i schack 1992

 

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

SkolanModeraterna

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på samhället

Välj nyhetsbrev