Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

”Så kan Sverige bli ledande i digitalt lärande”

Tillsammans med utbildningsanordnare och edtechbranschen behöver staten ta sitt ansvar för att utvärdera kvaliteten i de digitala lärresurserna. Att överlåta ansvaret till enskilda lärare är ohållbart, skriver flera utbildningsaktörer i den nationella testbädden, Swedish Edtest.

Publicerad: 9 juni 2021, 03:00

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

”Vi behöver utöka vår pedagogiska verktygslåda med högkvalitativa lärresurser som tillvaratar digitaliseringens möjligheter och utvecklar undervisningen,” skriver debattörerna.

Foto: Mathias Bergeld/Bildbyrån


Ämnen i artikeln:

UndervisningKvalitetDigitala läromedel

Den omställning som skett under pandemin har tydliggjort att de digitala lärresurserna är här för att stanna. Valet handlar inte om för eller emot utan om kvalitet. 

Det senaste året har vi börjat använda digitaliseringens möjligheter till personaliserat lärande och skapat värde för barn som vuxna som vill och behöver fylla på med ny kunskap på nya sätt. Men tyvärr har vi i dag har vi en situation där det vimlar av gratis verktyg. Vi vet dessutom för lite om de digitala lärresurser som barn och studenter använder varje dag. Det är inte okej för en kunskapsnation som Sverige. 

Vi behöver utöka vår pedagogiska verktygslåda med högkvalitativa lärresurser som tillvaratar digitaliseringens möjligheter och utvecklar undervisningen. Det gäller från förskola till högskola. 

LÄS OCKSÅ: Boom för digitala läromedel i pandemin – ”har förändrats i ett slag” 

För att säkra vår långsiktiga konkurrenskraft behöver vi bättre förutsättningar för utbildningsanordnare att ta del av nya och kvalitativa innovationer för flexibelt lärande. Frågan är angelägen och vi är många som är ansvariga för att detta ska bli verklighet. Inte minst den pågående utredningen om statens roll och ansvar för läromedel i svensk skola och regeringens strategiska samverkansprogram för kompetensförsörjning. 

Den svenska utbildningssektorn sjuder i dag av mängder av nytänkande lärare och innovativa edtechbolag, som vill testa och utveckla nya digitala läromedel, lärresurser, verktyg, appar och lärspel tillsammans. OECD pekar tydligt på samhällsvinsterna med samskapande mellan utbildningsaktörer och innovativa företag. 

Flera av våra nordiska grannländer har adresserat frågan om kvalitativa digitala lärresurser som en möjlighet, med satsningar på innovationscentret Education Hub i Helsingfors och ett statligt forskningsinstitut för läromedel i Danmark som exempel. Sverige behöver inte hamna på efterkälken: vi har fortfarande goda möjligheter att bli ledande i digitalt lärande, på samma sätt som vi med kvalitativa satsningar byggt globala exportframgångar inom musik och spelutveckling.

LÄS OCKSÅ: ”Skärp skollagen så att rätten till läromedel säkerställs”

Swedish Edtest, nationell testbädd för edtech, har under de senaste två åren arbetat för att digitala lärresurser ska blir bättre och att lärares kompetens att välja och värdera digitala läromedel ska stärkas. Trots att verksamheten bedrivits i mindre skala ser vi redan nu tydliga effekter. De tar sig uttryck i form av ökad beställarkompetens hos deltagande skolor och utbildningsanordnare. Det driver i sin tur utvecklingen av digitala lärresurser, som både fyller verkliga pedagogiska behov och samtidigt håller hög kvalitet. Testerna har också bidragit till att skapa ett bättre innovationsklimat för alla edtechaktörer som saknat ett ekosystem att verka i. 

Genom vårt arbete har vi identifierat fem framgångsfaktorer för kommande satsningar:

Medskapande arbetssätt med representation från forskning, edtechbolag och myndigheter.

En tydlig arena för aktörerna att mötas.

Utvärdera lärresurser på vetenskaplig grund.

Ökad beställarkompetens med tydlig målsättning och effekt.

Arbetssätt som såväl tidspressade lärare som mindre bolag kan delta i.

Nu behöver vi kraftsamla i en sektorsövergripande samverkan. För att Sverige ska hänga med i utvecklingen behövs även en statlig satsning på kvaliteten i digitala lärresurser, som matchar det ansvar huvudmän och edtechbranschen redan tar. Det är en viktig fråga som den särskilda utredaren Gustav Fridolin måste ta fasta på i den statliga läromedelsutredningen. 

Styrgruppen för Swedish Edtest

Susanne Nord, Utbildningsdirektör Nacka kommun

Mika Nyström, Skolledare Lilla Nacka förskola och skola

Christer Norström, Vd ABB gymnasiet i Västerås

Daniel Eskilson, Bitr. Utbildningsdirektör, Uppsala kommun

Jens Eriksson, Chef över Academedias gymnasie- och grundskolesegment

Lisa Cederholm, Speciallärare Komvux, Falkenbergs kommun

Frank Wedding, Rektor Kattegattgymnasiet i Halmstad

Jannie Jeppesen, Vd Swedish Edtech Industry

Magnus Rolf, Vd Företags Ekonomiska Institutet

Lars Ekelöw, Digitalstrateg Nackas kommunala skolor 

Helen Fuchs, Avdelningschef humaniora och samhälle, Högskolan i Halmstad

Håkan Cajander, Strateg Region Halland

Astrid Westfeldt Corneman, Vd Nackademin

Samuel Henningsson, Vd NetPort Science Park

Stefan Anderman, Grundskolechef Lidingö Stad

Hanna Elving, Huvudprojektledare Swedish Edtest 

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på samhället

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News