Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

Replik: ”MP har varit besatta av höghastighetstågen”

Mycket pengar kan frigöras när MP överger den dyra, meningslösa och miljömässigt kontraproduktiva höghastighetsstandarden för de järnvägar vi måste bygga, skriver den tidigare utredaren Arne Karyd i en replik.

Publicerad: 24 januari 2022, 14:54

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Miljöpartiet har varit besatta av höghastighetsjärnvägar trots massiv intern kritik och att en mängd utredningar konstaterat att miljöeffekterna är negativa, skriver Arne Karyd.

Foto: MOSTPHOTOS/Simona Temneanu


Ämnen i artikeln:

HöghastighetstågTågtrafikKlimat

Tolv MP-politiker går i DS den 17 januari till angrepp mot Trafikverkets nationella plan. Kritiken slår dock huvudsakligen tillbaka på MP:s prioritering av ”regeringsduglighet” i stället för vallöften under sina sju år i regeringen.

Järnvägarna är underdimensionerade i förhållande till en framtida stor trafikökning men inte för dagens trafik. Godstrafiken har i princip stampat på samma nivå, 20 miljarder tonkilometer, i snart ett halvsekel. Huvudorsaken är att regeringen inte har ingripit mot den i stort sett laglösa lastbilstrafiken utan i stället fortsatte med alliansregeringens höjning av banavgifterna. 

Saken blev knappast bättre av att lastbilslobbyn lurade en i trafikpolitik obevandrad men i övrigt skicklig mp-miljöminister att hylla större och längre lastbilar vilket nog får betecknas som det största enskilda misstaget under Miljöpartiets regeringstid. Persontrafikens konkurrenskraft begränsas i första hand inte av kapaciteten utan av priset men partistyrelsen har i svar på olika kongressmotioner deklarerat att man inte vill ha billigare tågbiljetter.

I artikelns bildtext nämns ”otillräckliga satsningar på järnvägen” men de hade inte varit otillräckliga om inte MP hade offrat vallöftet att järnvägarna i hela landet ska rustas upp på regeringsduglighetens altare. Miljöpartiet har inte ens vågat protestera mot Trafikverkets nedläggningsplaner för 12 banor. I stället har man sedan snart 20 år varit besatt av höghastighetsjärnvägar, trots massiv intern kritik och att en mängd utredningar varav senast KTH 2021 konstaterat att miljöeffekterna är negativa. Mycket pengar kan frigöras när MP överger den dyra, meningslösa och miljömässigt kontraproduktiva höghastighetsstandarden för de järnvägar vi måste bygga.

Debattörernas åsikt att för mycket pengar satsas på motorvägar kan hänga ihop med det av MP accepterade projektet Förbifart Stockholm i 40-miljardersklassen. Det var påbörjat vid regeringsbildningen 2014 och gick inte att stoppa men partiet borde ha krävt en diger kompensation i form av andra satsningar, till exempel att påbörja Norrbotniabanan. 15-miljardersprojektet Tvärförbindelse Södertörn valde MP aktivt att inte motarbeta då det skulle irritera S. Patrik Kronqvist i Expressen undrade om det var ett dåligt skämt. Slutligen kostar ombyggnad av vägarna för MP:s tyngre lastbilar runt 25 miljarder.

De elva kommunalråden anser sina kommuner vara missgynnade i den nationella planen men man kan lätt hitta dussintals andra kommunalråd med lika många andra projekt och samma åsikt. Det går däremot knappast att hitta något kommunalråd som är helt nöjd. Det är därför vi måste ha nationell planering och Trafikverket kan i den processen inte utgå från något annat än den av regeringen beslutade trafikpolitiken. 

De miljöpartister som är missnöjda med denna bör först söka orsakerna i sitt eget partis undfallenhet. Under tiden kan de kräva att regeringen tar itu med lastbilseländet, avskaffar banavgifterna för godstrafiken, avvecklar beslutet om tyngre lastbilar och tar kontroll över prissättningen av tågbiljetter. Det sistnämnda har gjorts en gång tidigare, 1979, med en mycket stor trafikökning som följd innan reformen avskaffades i smyg.

Arne Karyd
Före detta utredare på Luftfartsverket, Transportstyrelsen och Trafikverket

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på samhället

Välj nyhetsbrev