Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

Replik: ”Isbrytningen i Mälaren kommer inte att upphöra”

Isbrytningen i Mälaren kommer att fortsätta som förr. Att den skulle upphöra bygger på ett missförstånd, skriver Sjöfartsverket.

Publicerad: 4 februari 2022, 09:00

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

I Mälaren har vi på Sjöfartsverket sedan länge stöttat med brytande av basränna i Mälarens djupled från Stockholm och Södertälje samt till Västerås (bilden) och Köping vid behov, skriver rederidirektör Fredrik Backman och isbrytarchef Anders Dahl.

Foto: MOSTPHOTOS


Ämnen i artikeln:

TransporterTillväxtInfrastrukturinvesteringar

I en artikel den 1 februari skriver Transportföretagen och Sveriges Hamnar att Sjöfartsverket ska upphöra med isbrytning i Mälaren vilket vore förödande för hamnar och näringsliv. Detta är helt felaktigt. Isbrytningen kommer fortsätta på samma sätt som tidigare, och som föreskrifterna lyder.

Isbrytningen är viktig i Sverige. Utan isbrytning skulle flera hamnar behöva stänga en stor del av året. Trots föråldrade isbrytare har vi i dag ett system som gör att hamnarna kan hålla öppet året om, och ett system som tydligt beskriver hur det ska gå till. 

Staten, det vill säga Sjöfartsverket, ansvarar för isbrytning fram till den gräns som skiljer skyddat vatten från oskyddat vatten. Innanför gränsen är det hamnen själv som ser till att isen bryts. Skulle det dock uppstå situationer med så kallad ”svårare is” kan Sjöfartsverket bistå med statliga resurser. Definitionen av vad som är en ”svårare is” bedöms av Sjöfartsverket. Vi tror att det är i denna definition som missförstånd uppkommit, vilket lett till att vi gjort en förändring i föreskriften. Det är alltså ingen förändring i sak, utan ett förtydligande. 

I Mälaren har Sjöfartsverket sedan länge stöttat med brytande av basränna i Mälarens djupled från Stockholm och Södertälje samt till Västerås och Köping vid behov. Även här gäller det att hamnarna ansvarar själva för brytningen i normalfall och att Sjöfartsverket är en förstärkningsresurs när lokala resurser inte räcker till. 

Sedan en tid tillbaka har vi en god dialog med Mälarhamnar, och andra hamnar som berörs. Bland annat har vi startat ett operativt råd tillsammans med operativa aktörer i området för att förbättra kommunikationen. 

Fredrik Backman
Rederidirektör på Sjöfartsverket

Anders Dahl
Isbrytarchef på Sjöfartsverket

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på samhället

Välj nyhetsbrev