Debatt
”Region Skåne chockhöjer priserna på kollektivtrafik”
I Stockholm och Göteborg fryser politikerna biljettpriserna i kollektivtrafiken. I Skåne skjuter det moderatledda styret över kostnaderna på vanligt folk, skriver 22 socialdemokrater.
Publicerad: 20 februari 2023, 04:30
Det här är opinionsmaterial
Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.
Katrin Stjernfeldt Jammeh, Johan Andersson, Andreas Schönström, Anna Ingers, Anders Almgren, Ulrika Tollgren, Lena Wallentheim, Lennart Höckert, Lars Nyander, Ingvar Willexberg, Pierre Sjöström, Per Bengtsson, Ambjörn Hardenstedt, Pia Ingvarsson, Kent Staaf, Bitten Mårtensson, Ulrika Thulin, Ingela Stefansson, Sandra Frostensson, Jan Zielinski, Daniel Landin och Jenny Önnevik. Foto: Jonatan Månsson, Pia Larsson, Kenneth Jensen
Vi befinner oss i turbulenta tider. Krig i närområdet, klimatkris, energikris, hög inflation och en annalkande lågkonjunktur kräver kloka beslutfattare som kan hantera uppkomna kriser, underlätta för människor i deras vardag och samtidigt rusta samhället långsiktigt. Därför är det djupt bekymmersamt att Moderaterna inte tar det ansvaret.
Det moderatledda styret i Region Skåne chockhöjer priserna på kollektivtrafik i Skåne och Öresundsregionen, med i genomsnitt 10 procent. Detta trots att priserna för kollektivtrafik i Sverige har ökat mångdubbelt snabbare än inflationstakten och dubbelt så mycket som priset på bensin sedan början av 00-talet, enligt statistikmyndigheten SCB.
LÄS MER: Lista: Här är arbetslösheten överraskande låg – och oväntat hög
Det behövs en politik som hjälper människor att klara de tuffa ekonomiska tiderna. I Stockholm och Göteborg väljer regionpolitiker därför att frysa biljettpriserna i kollektivtrafiken. I Skåne skjuter det moderatledda styret över kostnaderna på vanligt folk. Därför har vi socialdemokrater startat en namninsamling, med kravet att de styrande ska stoppa chockhöjningen av biljettpriser. Hittills har nästan 14 000 personer skrivit under den.
Dessvärre är det inte bara regionledningen, med Carl Johan Sonesson i spetsen, som agerar oansvarigt i ett läge när ledarskap behövs. Det gör också Ulf Kristerssons regering. 23 december förra året levererade regeringen ett dråpslag mot svensk tillväxt och möjligheterna att framtidssäkra hållbara transporter, genom att avbryta långt gångna planer på nya stambanor i Sverige samt stoppa utbyggnaden av sträckan Lund–Hässleholm.
En utbyggnad av stambanorna har planerats i många år av regeringar av olika färg. Anledningen är att de befintliga stambanorna som byggdes på 1800-talet saknar tillräcklig kapacitet för alla godståg, persontåg och regionala tåg som trafikerar järnvägsspåren. Detta gäller inte minst den hårt trafikerade Södra stambanan som knyter samman Stockholm med Malmö och leder vidare till kontinenten. När Fehmarn bält-förbindelsen mellan Danmark och Tyskland står klar 2029 väntas tågtrafiken till och från övriga Europa öka kraftigt. Om inget görs kommer kapacitetsbristen på Södra stambanan att öka ytterligare, med allvarliga konsekvenser för svensk klimatomställning och tillväxt.
Därtill har regeringen valt att plocka bort de planerade sträckningarna i södra Sverige från EU-kommissionens karta över den framtida utbyggnaden av EU:s viktiga transportkorridor, det så kallade TEN-T-nätet. Därmed stängs dörren för EU-finansiering av nödvändiga infrastrukturinvesteringar.
Runt om i Europa satsar länderna på kollektivtrafik och på att bygga ut järnvägskapaciteten. EU-kommissionen pekar ut järnvägen som central för att få till mer hållbara och tillförlitliga transporter. I Tyskland valde regeringen i somras att kraftigt subventionera priset på kollektivtrafik. För bara 9 euro i månaden kunde resenärer ta sig runt i Tyskland, vilket resulterade i 52 miljoner sålda biljetter, varav 20 procent köptes av resenärer som annars inte åker kollektivt. Detta bedöms ha sparat 1,8 miljoner ton koldioxidutsläpp under tre månader. Därför har den tyska regeringen och delstaterna nu gått vidare med en uppföljare för 49 euro i månaden i hela landet.
I Sverige avbryter regeringen nödvändiga investeringar i järnväg. I Skåne gör regionledningen kollektivtrafiken till en klassfråga.
Att mindre partier eller populistiska partier agerar kortsiktigt är en sak. Resenärerna och näringslivet förväntar sig dock att Moderaterna klarar av att visa ledarskap i en tuff tid. Så gör om och gör rätt: stoppa chockhöjningen av biljettpriserna i Skåne och riv upp det förödande beslutet kring nya stambanor.
Katrin Stjernfeldt Jammeh (S)
Kommunstyrelsens ordförande i Malmö
Johan Andersson (S)
Kommunstyrelsens ordförande i Eslöv
Andreas Schönström (S)
Andre vice ordförande i kollektivtrafiknämnden i Skåne
Anna Ingers (S)
Andre vice ordförande i Regionala utvecklingsnämnden i Skåne
Jan Björklund (S)
Oppositionsråd i Helsingborg
Anders Almgren (S)
Kommunstyrelsens ordförande i Lund
Ulrika Tollgren (S)
Oppositionsråd i Kristianstad
Lena Wallentheim (S)
Oppositionsråd i Hässleholm
Lennart Höckert (S)
Oppositionsråd i Trelleborg
Lars Nyander (S)
Oppositionsråd i Ängelholm
Ingvar Willexberg (S)
Oppositionsråd i Kävlinge
Pierre Sjöström (S)
Oppositionsråd i Staffanstorp
Per Bengtsson (S)
Oppositionsråd i Lomma
Ambjörn Hardenstedt (S)
Oppositionsråd i Svedala
Pia Ingvarsson (S)
Oppositionsråd i Simrishamn
Kent Staaf (S)
Oppositionsråd i Höör
Bitten Mårtensson (S)
Oppositionsråd i Åstorp
Ulrika Thulin (S)
Oppositionsråd i Bjuv
Ingela Stefansson (S)
Kommunstyrelsens första vice ordförande i Båstad
Sandra Frostensson (S)
Gruppledare för Socialdemokraterna i Östra Göinge
Jan Zielinski (S)
Oppositionsråd i Svalöv
Daniel Landin (S)
Oppositionsråd i Osby
Jenny Önnevik (S)
Kommunstyrelsens ordförande i Bromölla
Det här är opinionsmaterial
Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.