Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

”Parkeringsförbud försvårar utvecklingen av klimatsmarta transporter”

Fler kommuner behöver följa Borås exempel och satsa på obligatoriska parkeringsplatser med hög densitet i stadskärnorna, skriver företrädare för flera elsparkcykeloperatörer.

Publicerad: 8 juli 2022, 03:30

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Alexander Liljeblad, Borys Pawliczak, Fredrik Timell, Oras Al-ebeyawi, Dan Nerén och Tina Ghasemi Liljekvist.


Ämnen i artikeln:

TransporterKlimat

Den 1 september träder en förordningsändring om parkering av elsparkcyklar i kraft, med ett nationellt parkeringsförbud för elsparkcyklar i annat än cykelställ. Ett nationellt parkeringsförbud kommer att försvåra utvecklingen av klimatsmarta transporter i svenska städer, anser branschorganisationen Nordic Micromobility Association, NMA. 

Kommunerna kan dock besluta om lokala undantag från förbudet. Nu behöver fler kommuner följa Borås stads exempel och satsa på obligatoriska parkeringsplatser med hög densitet i stadskärnorna, i kombination med friflytande parkering i ytterområdena.

LÄS MER: Så halverade Region Stockholm sina utsläpp 

Under de senaste åren har elsparkcyklar blivit ett eftertraktat transportmedel runtom i Europa. Förra året genomfördes fler än 26 miljoner resor och totalt närmare 48 miljoner resta kilometer med delade elsparkcyklar endast i Sverige, vilket motsvarar 4,6 miljoner timmars resande. Med det har också utmaningar kring parkering framkommit.

NMA anser dock att regeringens parkeringsförbud saknar ett helhetsperspektiv och inte presenterar lösningar för att till exempel distribuera om ytor från bilar, som i dag upptar en stor del av våra städer.

Det finns en betydande risk att förordningsändringen leder till ett kraftigt bakslag i användandet av delad mikromobilitet i Sverige, eftersom det saknas parkeringsmöjligheter i stora delar av städerna. Även risken för ökad trängsel vid cykelställ ökar. För att delad mikromobilitet ska fortsätta att vara en attraktiv och hållbar tjänst, samtidigt som våra städer är säkra och framkomliga, behöver kommunerna samarbeta med elsparkcykeloperatörerna för att tillsammans skapa skräddarsydda lösningar.

Enligt en studie från Fastighetsägarna, Hyresgästföreningen och Naturskyddsföreningen finns det i dag mer parkeringsyta för bilar än boyta i Sverige. I rapporten Reversing Car Dependency från 2021, publicerad av International Transport Forum, rekommenderas att parkeringsytorna för bilar minskas ned till förmån för mikromobilitet i form av cyklar, elcyklar och elsparkcyklar. Detta har redan gjorts i städer som Paris och York där ett stort antal parkeringsytor för bilar gjorts om till mikromobilitetsparkering. 

Ett gott exempel på en svensk kommun som har tagit ett steg i rätt riktning är Borås stad. Sedan den 16 maj i år har staden infört obligatoriska parkeringsplatser för mikromobilitet i stadskärnan. Detta innebär att staden har frigjort cirka 50 parkeringsplatser till förmån för elsparkcyklar. Mellan varje parkeringsplats är det 75 meter, vilket innebär att tjänsten fortfarande upplevs som friflytande för användaren, samtidigt som framkomligheten blir större på gator och trottoarer. I ytterstaden tillämpas fortfarande fri parkering, eftersom densiteten av elsparkcyklar är betydligt lägre, samt parkeringsutmaningen avsevärt mindre.

Den nya lösningen sker i samarbete med elsparkcykeloperatörerna som avgränsar parkeringsytorna med hjälp av geostaket, en teknik som gör att användaren inte kommer att kunna parkera elsparkcykeln utanför de dedikerade ytorna i stadskärnan. 

NMA uppmanar nu fler svenska kommuner att följa Borås stads exempel. Elsparkcykeloperatörerna står redo att tillsammans med kommunerna skräddarsy parkeringslösningar som passar städernas specifika behov och att bistå med den teknik som krävs för att de nya reglerna ska efterföljas. Tillsammans behöver vi kroka arm för att skapa de bästa förutsättningarna för hållbara städer med mikromobilitet som en naturlig del av transportsystemet. 

Klara Broms Seving

Klara Broms Seving
Policychef Norden, Bird

Alexander Liljeblad
Sverigechef, Bolt

Borys Pawliczak
General Manager Sverige, Dott 

Fredrik Timell
Sr. Public Affairs Manager, Lime

Oras Al-ebeyawi
Sverigechef, Superpedestrian

Dan Nerén
Policychef - Norden, TIER

Tina Ghasemi Liljekvist
Policychef Sverige, Voi

 

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

TransporterKlimat

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på samhället

Välj nyhetsbrev