Debatt
Novus: Vi behöver inte uppfinna hjulet på nytt, Demoskop
Om Demoskop verkat inom bilutveckling hade de förordat fyrkantiga hjul i sin vilja att förnya sig – för runda hjul är ju en 7 000 år gammal grej. Våra undersökningsmetoder är inte nya men de fungerar fortfarande, skriver Novus vd Torbjörn Sjöström.
Publicerad: 6 december 2021, 12:00
Det här är opinionsmaterial
Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.
Kunskapen om vår undersökningsmetod är gammal, men sättet att samla in svar har moderniserats. Att säga något annat är som att hävda att hjulet är en så gammal uppfinning att det är obsolet, skriver Torbjörn Sjöström.
Foto: Anders Wiklund/TT
Den 1 december skrev Demoskop en debattartikel i Dagens Samhälle. I artikeln konstaterar man att undersökningsbranschen använder gamla metoder med felaktiga resultat som följd. Artikeln innehåller en mängd direkt vilseledande påståenden.
Artikeln går i stort ut på att undersökare använder gamla metoder som inte fungerar i dagens samhälle. Ja, det finns grundläggande 90 år gamla kunskaper som vi använder, men dessa fungerar även i dag. Att säga något annat är som att hävda att hjulet är en så gammal uppfinning att det är obsolet. Kunskapen om metoden är gammal, men sättet att samla in svar har moderniserats.
LÄS OCKSÅ: Demoskop: Därför behöver vi nya sätt att mäta vad svenskarna tycker
LÄS OCKSÅ REPLIKEN: ”Det är fortfarande skillnad på metod och metod, Demoskop”
LÄS OCKSÅ SLUTREPLIKEN: Demoskop: Det går inte ensidigt att fokusera på urvalsproblematiken
LÄS OCKSÅ SLUTREPLIKEN: Novus: I undersökningsbranschen måste vi ha integritet
Vi listar Demoskops felaktiga påståenden en efter en:
Metoden undersökningar vilar på må vara 90 år gammal, det är också andra kunskaper som vi använder i dag. George Gallup använde inte telefon utan knackade dörr. Denna ”gamla” metod har gått från att knacka dörr, till post, till telefon till att nu använda sms och internet. Men precis som med datorn, hjulet eller telefonen så används nu moderna metoder som utvecklats baserat på gammal kunskap.
Om Demoskop verkat inom bilutveckling hade de förordat fyrkantiga hjul i sin vilja att förnya sig, för runda hjul är ju en 7 000 år gammal grej. De hade också varit upprörda över att bilbesiktningen var fast i ett stenålderstänk kring hjuldesign som krävde runda hjul på grund av trafiksäkerheten.
Novus strategi är enkel, vi utgår från den kunskap och forskning som finns och säljer tillförlitliga undersökningar. Det vill vi att alla undersökningsföretag gör. Enda orsaken jag ser att inte göra som Novus är att man tycker tillförlitlig kunskap är för dyrt. När det är det mest värdefulla vi kan ha.
Novus genomsnittliga fel på alla val vi undersökt är 0,8 procentenheter. Mer än tillräckligt bra. I våra undersökningar använder vi varje dag moderniteter som smartphones och datorer. Det gjorde inte George Gallup.
Torbjörn Sjöström
Vd, Novus
Det här är opinionsmaterial
Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.