Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

Novus: I undersökningsbranschen måste vi ha integritet

Vill man ha förtroende kan man Inte presentera uppenbara felaktigheter och anklaga seriösa människor och företag för att vara lögnaktiga, slutreplikerar Torbjörn Sjöström, vd på Novus.

Publicerad: 15 december 2021, 12:11

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

”Metoder ska diskuteras”, skriver Torbjörn Sjöström

Foto: Pontus Lundahl/TT


Ämnen i artikeln:

StatistikSCB

Demoskops vd och seniore rådgivare hävdar att det är omöjligt att nå upp till de 47 procent i svarsfrekvens som SCB hade härom veckan. Då ljuger SCB också? ”Beviset” är att surveyföreningen sagt att svarsfrekvensen är 15 procent nu för tiden, trots att de inte sätter sådana nivåer alls. Demoskop refererar också till webpanelkommitténs rapport från 2014, trots att den var irrelevant redan då.

LÄS OCKSÅ: Demoskop: Därför behöver vi nya sätt att mäta vad svenskarna tycker
LÄS OCKSÅ REPLIKEN: ”Det är fortfarande skillnad på metod och metod, Demoskop”
LÄS OCKSÅ REPLIKEN: Novus: Vi behöver inte uppfinna hjulet på nytt, Demoskop  
LÄS OCKSÅ SLUTREPLIKEN: Demoskop: Det går inte ensidigt att fokusera på urvalsproblematiken 

Det som driver hjulet i undersökningsvärlden är slumpmässiga urval. Metoden har utvecklats, men finns kvar. Gallup knackade dörr, sedan skickade man brev, sedan fasta telefoner och nu har man mobiltelefoni, epost och SMS. Demoskop säger att ”hjulet” inte alls behövs. Det är en central skillnad.

Även om bortfallet är långt bättre än Demoskop hävdar kan allmänhetsundersökningar  baserat på slumpmässiga urval, där bara fem procent svarar, fortfarande ge ett mycket bra resultat.

Men det blir dyrare. Det är nog här skon klämmer hos Demoskop och deras mycket billigare metod, men resultaten inger inte förtroende. De kom lite närmare i valet 2018, men inte med samma metod då som nu. Då presenterade Demoskop resultat i samma härad som oss andra, nu avviker de kraftigt. 

Undersökningsbranschen är en förtroendebransch där vi måste ha integritet och vara intellektuellt hederliga. Litar inte våra kunder på våra undersökningar har vi problem. Litar vi inte själva på dem och ändå tar betalt har vi ett ännu större problem.

Metoder ska diskuteras. Men Demoskops problem är att ingen tror på deras metod, varför diskutera den då? Varken nyhetsmedia eller forskningen tror på metoden, så jag är inte ensam. Vill man ha förtroende kan man Inte presentera uppenbara felaktigheter och anklaga seriösa människor och företag för att vara lögnaktiga.

Torbjörn Sjöström
Vd, Novus

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

StatistikSCB

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på samhället

Välj nyhetsbrev