Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

fredag23.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Debatt

Norden ska bli världens mest hållbara och integrerade region

Vi ska kunna resa, studera och arbeta i hela Norden och de nordiska länderna ska leda arbetet för klimatet, välfärd, demokrati och högteknologiska jobb. För att denna vision ska verklighet krävs både hårt arbete och politisk vilja, skriver socialdemokraterna Anna Vikström, Aida Hadžialić och Markus Selin.

Publicerad: 11 mars 2021, 04:20

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

”Det finns en gränsregion som sällan lyfts fram: Stockholmsregionen”, menar skribenterna.

Foto: Colourbox, Sveriges riksdag, Anna Molander


Ämnen i artikeln:

NordenCoronavirusetStockholmSocialdemokraterna

Vi ser ett svenskt högerkonservativt block formera sig, med risk för en tillbakagång för begrepp som internationellt samarbete, handel, jämlikhet, jämställdhet, demokrati och mänskliga rättigheter. Det är nordiska tillgångar som vi måste orka värna även under press. Arbetet för att Norden ska bli världens mest hållbara och integrerade region år 2030 måste fortsätta.

Just nu prövar virusutbrottet vårt nordiska samarbete och vår öppenhet. Kravallstaket och gränspolis kring bron mellan Haparanda och Torneå. Köpcenter utan köpglada norrmän längs svensk-norska gränsen. En igenbommad bro till Danmark och stängda gränser till Sverige. Situationen vid våra gränsregioner har fått stor uppmärksamhet, men det finns en gränsregion som sällan lyfts fram: Stockholmsregionen.

Året före virusutbrottet hade Stockholmsregionens flygplatser fem miljoner ankommande och avresande passagerare till och från Norden. Stockholm är Sveriges i särklass största och en av Europas största passagerarhamnar. Av de tolv miljoner passagerare som reste med båt via regionen reste sju miljoner inom Norden. Dessutom färdades en miljon passagerare med båt mellan Grisslehamn och Eckerö året före virusutbrottet. Till det tillkommer värdet av den livsnödvändiga frakt- och godstrafiken. Nio av tio varor kommer till Sverige sjövägen, bland annat via Stockholm.

Målbilden är tydlig och överenskommen av våra nordiska länder: 2030 ska vi vara världens mest hållbara och integrerade region. Vi ska kunna resa, studera och arbeta i hela Norden. De nordiska länderna ska leda arbetet för klimatet, välfärd, demokrati och högteknologiska jobb. Det kräver målmedvetet hårt arbete och politisk vilja.

Sveriges socialdemokratiskt ledda regering arbetar för att Sverige ska bli världens första fossilfria välfärdsland, genom att kraftigt minska utsläppen från transporter och samtidigt fortsätta göra det enklare att färdas mellan våra nordiska länder. Det kommer tydligt att märkas i Stockholmsregionen.

■ Flygets klimatpåverkan ska minska med klimatdeklarationer, hög inblandning av förnybart bränsle, ekonomiska incitament samt internationella överenskommelser som inte gynnar fossila flygbränslen.
■ Nya stambanor ska färdigställas för att knyta ihop våra nordiska länder.
■ Initiativen för att minska Östersjöns sjöfarts utsläpp fortsätter.

Det kommer en tid efter pandemin, en tid som ska bli bättre. Vi socialdemokrater ska se till att det snabbt går att återuppta resandet – gärna inom Norden – och att vi utvecklar handel, arbetsmarknad och varuutbyte i Norden. Det nordiska samarbetet ska gå före i EU och Stockholmsregionen ska gå före i det nordiska samarbetet.

Anna Vikström, riksdagsledamot (S) Stockholms län, verksam i Nordiska rådet

Aida Hadžialić, finansregionråd i opposition (S) Region Stockholm

Markus Selin, riksdagsledamot (S) Stockholms län, ledamot i EU-nämnden

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på samhället

Välj nyhetsbrev