Få hela storyn
Starta din prenumeration
Debatt
Trafikverkets förslag till nationell plan är som att laga och lappa med gamla metoder. Det är inte så vi tar transportsystemet in i framtiden och klarar klimatomställningen, skriver Miljöpartiets trafikpolitiska talesperson och elva kommun- och regionpolitiker.
Publicerad: 17 januari 2022, 05:00
Det här är opinionsmaterial
Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.
Otillräckliga satsningar på järnvägen gör att tåget inte blir ett tillräckligt lockande alternativ till bilen och flyget, konstaterar tolv miljöpartister.
Foto: Michael Erhardsson
Klimathotet har aldrig varit mer överhängande, samtidigt som järnvägsnätet aldrig varit så underdimensionerat. För Miljöpartiet är det tydligt att den nuvarande järnvägen behöver rustas och nya stambanor byggas till. Sverige byggde ut järnvägen för 170 år sedan — sedan dess har befolkningen tredubblats och godstransporterna tusenfaldigats.
Konsekvenserna i förslaget från Trafikverket är många:
Detta är bara några av de konsekvenser som Trafikverkets förslag ger. S-regeringen måste nu säkerställa att den nationella planen ser till att Sverige klarar klimatmålen. Höghastighetstågen är viktiga men ska inte tränga ut andra investeringar. Därför vill Miljöpartiet se en större budgetram - för att helt enkelt kunna göra fler satsningar. Vi är också beredda att lånefinansiera viktiga infrastruktursatsningar, vilket mött stort politiskt motstånd. Vi måste våga göra investeringar att skjuta problemen på framtiden blir än dyrare.
LÄS MER: M: Stärk Sveriges konkurrenskraft och beredskap med bättre infrastruktur
Striden står inte mellan höghastighetstågen eller den befintliga järnvägen — striden står mellan det hållbara klimatsmarta resandet och det fossila. Sverige behöver mer järnväg, mer cykelväg och fler möjligheter för människor i hela landet att resa hållbart.
Trafikverket är en myndighet som ska bidra till att vi når klimatmålen — att då föreslå 30 nya vägprojekt, enbart 6 satsningar på järnväg och noll satsningar på cykling visar hur man inte tagit till sig att prioriteringsordningen måste förändras. Att lägga 14,3 miljarder kronor på en ny motorväg i Stockholm mitt i en klimatkris är helt fel väg att gå.
Cykelinfrastrukturen är eftersatt i hela landet, på landsbygden är cykelvägar mellan barns bostäder och skolan extrema ovanligheter. Medan Miljöpartiet satt i regeringen förstärktes återkommande uppdraget till Trafikverket att prioritera cykling, men mer måste göras när cyklingen bland barn sjunkit med 70 procent.
Trafikverkets modeller för att beräkna nyttor med olika åtgärder måste utgå från frågan om vad det är för framtid vi vill skapa med dessa enorma investeringar? Ska hela landet kunna ställa om måste vi vända på prioriteringsordningen och se de nyttor som tåg, cykel och en transporteffektiv planering skapar.
Om Socialdemokraterna menar allvar med de senaste månadernas nyvakna vurm för klimatet så ser man nu till att göra ett rejält omtag kring förslaget, lånefinansierar höghastighetstågen, bygger ut den befintliga järnvägen i hela landet och stärker människors möjligheter till att resa fritt och klimatsmart.
Therese Metz
Kommunalråd i Gävle (MP)
Markus Lindgren
Kommunalråd i Västerås (MP)
Anna Thunell
Kommunalråd i Västerås (MP)
Monika Bubholz
Kommunalråd i Karlstad (MP)
Mats Dahlberg
Gruppledare i Piteå (MP)
Karin Jansson
Regionråd i Gävleborg (MP)
Joann Ling
Gruppledare i Gävleborg (MP)
Karin Thomasson
Regionråd i Jämtland (MP)
Linda Eskilsson
Kommunalråd i Uppsala (MP)
Rickard Malmström
Kommunalråd Uppsala (MP)
Andrea Bromhed
Gruppledare i Hudiksvalls kommun (MP)
Axel Hallberg
Trafikpolitisk talesperson och riksdagsledamot (MP)
Det här är opinionsmaterial
Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.