Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

M: Taktlöst av V att blunda för verkligheten

De stängda framdörrarna på bussarna har tagits som intäkt för att det nu varit avgiftsfritt att resa kollektivt, replikerar ordföranden för SL Kristoffer Tamsons (M).

Publicerad: 21 juni 2021, 14:10

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Foto: Johanna Lundberg/Bildbyrån


Ämnen i artikeln:

KollektivtrafikCoronakrisenRegion StockholmModeraternaVänsterpartiet

Coronapandemin har slagit hårt mot landets kollektivtrafikmyndigheter. Detta oaktat vi talar om större myndigheter som Västtrafik och Skånetrafiken eller om man talar om de något mindre som Hallandstrafiken eller X-trafik i Gävleborg. Tillfredsställande kompensationen från staten har samtidigt uteblivit.

LÄS OCKSÅ: V: Smaklöst att anklaga resenärer för fusk, Tamsons 

Pandemin har haft direkta konsekvenser kopplat till minskat resande. Det har också haft indirekta konsekvenser där tillfället gjort tjuven, där resenärer har utnyttjat pandemins grepp om kollektivtrafiken. De stängda framdörrarna på bussar runt om i vårt land har tagits som intäkt för att det nu varit avgiftsfritt att resa kollektivt – i ett läge där trafiken behövt varenda krona.

På allt fler håll i landet har framdörrarna på bussarna nu börjat öppnas igen tack vare installation av skyddsglas och plötsligt har biljettförsäljningen ökat dramatiskt på många håll. I Halland, exempelvis, har försäljningen av enkelbiljetter mer än fördubblats. Bland Boråsborna har försäljningen ökat med 50 procent. Detta förklarat bland annat av Västtrafik som en direkt följd av att många undvikit att göra rätt för sig under pandemin, när framdörrarna har varit stängda. Även X-trafik konstaterar att man tappat intäkter generellt som följd av påstigning bak.

I Stockholm har fusket ombord på bussar ökat med över 1000 procent och för hela SL-trafiken med nästan 300 procent.

Stockholmsregionen delar erfarenheterna med resten av vårt avlånga land i fråga om öppnandet av framdörrar. På linje 676 mellan Norrtälje och Stockholm finns sedan tidigare biljettvaliderare vid mittdörrarna. De har också automatisk passagerarräkning som gör det möjligt att i realtid följa antalet resenärer ombord, likaså hur många som blippar sina biljetter.

Före pandemin validerade mellan 95-100 procent av resenärerna sitt färdbevis. När framdörrarna stängdes på grund av pandemin sjönk snabbt andelen resenärer som blippade ett färdbevis till nivåer mellan 30-50 procent – trots att det gick att blippa sitt färdbevis, när man steg på genom mittdörrarna. Den 6 december öppnades åter framdörrarna på linje 676 sedan skyddsglas installerats vid förarplatsen. Över en natt fördubblades valideringsgraden upp till närmare 75 procent.

Det finns uppskattningar att så många som 8 av 10 resor med busstrafiken gjordes utan giltig biljett. Att detta retar Anna Sehlin är förståeligt, jag känner precis detsamma, men att skälet är att det inte passar in i hennes världsbild är något annat, och tyvärr inte helt förvånande. Vad som däremot förvånar är att hon väljer att göra det till en personfråga. Det är inte bara smaklöst att göra detta till en personfråga – det också taktlöst.

Kristoffer Tamsons, Trafikregionråd (M) ordförande för SL

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på samhället

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News