Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

M: Stärk Sveriges konkurrenskraft och beredskap med bättre infrastruktur

Infrastruktur är blodomloppet för jobb och tillväxt. Det är därför nödvändigt med en sammanhållen politik som tar ansvar för skattebetalarnas pengar, bejakar alla färdslag och skapar ett effektivt transportsystem, skriver moderaterna Maria Stockhaus, trafikpolitisk talesperson och Mikael Rubin, kommunstyrelseordförande i Trelleborg.

Publicerad: 20 oktober 2021, 03:00

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

”Satsningar på pendling och godsflöden lägger långsiktigt grund för jobb och tillväxt i hela Sverige,” skriver Maria Stockhaus och Mikael Rubin.

Foto: Jonas Ekströmer/Håkon Mosvold Larsen/Fredrik Sandberg/TT


Ämnen i artikeln:

InfrastrukturinvesteringarModeraternaLöfven 2Höghastighetståg

Sverige behöver en ny regering. En regering som inte slösar 400 miljarder kronor på ett prestigeprojekt som höghastighetståg. Som vill säkra ett effektivt transportsystem där alla trafikslag ingår – med omsorg om jobb, tillväxt och säkerhet. 

Regeringen låter dock Miljöpartiets känslomässiga argument styra. Forskning och utveckling inom all infrastruktur gör stora framsteg. Inom ett decennium kommer alla trafikslag sannolikt vara fossilfria. Det öppnar fantastiska möjligheter att ställa om hela transportsektorn på ett hållbart sätt där alla färdslag – bilar, flygplan, båtar och tåg – bejakas. 

Regeringens motivering, att höghastighetståg behövs av miljöskäl håller inte. De 400 miljarderna behövs i stället till att underhålla våra järnvägar och vägar. Människors vardag ska fungera, företag ska känna trygghet och vår beredskap ska vara god. 

Vi behöver därför stärka alla färdslag och skapa fungerande trafikflöden genom hela landet. Satsningar på pendling och godsflöden lägger långsiktigt grund för jobb och tillväxt i hela Sverige.

Infrastruktur är blodomloppet för jobb och tillväxt. Under nästkommande planperiod, som sträcker sig fram till och med 2035 investerar staten 900 miljarder kronor i infrastruktur. Om vi politiskt gör rätt saker kan dessa pengar lägga en grund för att bygga Sverige hållbart, grönt och starkt för decennier framöver. 

Motsatsen: att göra fel saker som att exempelvis slösa bort hundratals miljarder på höghastighetståg kommer företag, pendlare och miljö att dyrt få betala. Sverige blir ett mer sårbart land med en svag regering styrt av Miljöpartiet. 

Nyligen besökte Socialdemokraterna Göteborg. Partiet talade om vikten av att satsa på hamnar och flytta över gods från väg till sjö. Samtidigt beslutade statliga Green Cargo att inte längre använda sig av Stena Lines tågfärjor mellan Trelleborg och Tyskland. Trelleborg, som är en av kärnhamnarna i Europa, ser dock mycket lite agerande från regeringen som ökar möjligheterna att utvecklas.

Exemplet Trelleborgs hamn visar både på vår nationella sårbarhet och på behoven av att se infrastrukturen som en helhet. Vad händer om Öresundsbron av någon anledning stängs? Tusentals ton gods kommer då varken att kunna fraktas till eller ifrån Sverige. Pandemin och de senaste årens skogsbränder är två andra exempel på betydelsen av en god infrastruktur. Vi måste både kunna bekämpa bränder och flyga svårt sjuka människor. 

Moderaterna vill ta ett helhetsgrepp över infrastrukturen även avseende vår gemensamma säkerhet. Det duger inte, som regeringen gör, att riva upp hål i den svenska flyginfrastrukturen med nedläggning av flygplatser och bortse från behovet av exempelvis tågfärjor. 

Svensk sjöfart och svenska hamnar ska utvecklas, flygets infrastruktur stärkas, vägar och järnvägar rustas. En sammanhållen politik som tar ansvar för skattebetalarnas pengar, bejakar alla färdslag och skapar ett effektivt transportsystem. Det är en politik som investerar i hållbara jobb, tillväxt och en trygg beredskap. 

Sverige kan så mycket bättre. I september 2022 inleds arbetet att få ordning på Sverige. Vi behöver en regering som inte i efterhand står och säger ” vi såg det inte komma”. 

Maria Stockhaus
Trafikpolitisk talesperson (M)

Mikael Rubin
Kommunstyrelsens ordförande (M) Trelleborg 

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på samhället

Välj nyhetsbrev