Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag13.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Debatt

LR: ”Ta ert ansvar och rädda skolan, politiker”

Bristen på legitimerade lärare är stor samtidigt som kommunernas ekonomiska situation till följd av coronapandemin är tuffare än någonsin. Det är en katastrofal kombination. Det skriver Lärarnas riksförbunds ordförande Åsa Fahlén som uppmanar landets politiker att prioritera skolan, sätta rätt frågor i fokus och inte låta partipolitiskt käbbel gå före skolans bästa.

Publicerad: 8 September 2020, 03:05

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.


Ämnen i artikeln:

LikvärdighetLärareFörstatligande av skolanLärarnas Riksförbund

I dag den 8 september firas Skolans dag. En dag som instiftades av Lärarnas riksförbund för att sätta fokus på skolan och uppmärksamma de insatser som görs varje dag av landets lärare och studie- och yrkesvägledare. Men det är också en dag för att påminna politikerna om att många viktiga frågor fortfarande väntar på sin lösning. Det går för långsamt att komma tillrätta med de felbeslut som har fattats under de senaste 30 åren.

I år sammanfaller Skolans dag både med Lärarnas riksförbunds kongress och med riksdagens öppnande. Kongressen vill härmed skicka en uppmaning till alla riksdagspartier som nu samlas inför ett nytt arbetsår: prioritera skolan, sätt rätt frågor i fokus och låt inte partipolitiskt käbbel gå före skolans bästa. Det är dags att få debatten att handla om rätt saker, det vill säga om sådant som på riktigt kan lösa skolans grundproblem.

Lärarnas riksförbund menar att det finns en fråga som är helt avgörande att ta tag i. Den bristande likvärdigheten. Den gör sig gällande inom alla skolans områden, inte minst när det gäller de förutsättningar och förhållanden som lärarna och studie- och yrkesvägledarna får arbeta under. Vi befinner oss i ett läge där bristen på legitimerade lärare är stor, samtidigt som kommunernas ekonomiska situation till följd av coronapandemin är tuffare än någonsin. Det är en katastrofal kombination. Den leder till att den redan tunga arbetsbelastningen för lärarna ökar ytterligare. Något som i sin tur får förödande konsekvenser, inte bara för lärarna själva men också för eleverna och i förlängningen för hela Sverige.

Statligt övertagande av skolan måste därför vara av högsta prioritet för den nationella skolpolitiken. Därför måste den utredning som aviserats i Januariavtalet för att ta fram beslutsunderlag om statlig skola snabbt genomföras. Som ett utmärkt första steg ser vi de förslag som lämnades i våras av Björn Åstrands statliga utredning om att skapa större likvärdighet. De måste snabbt omsättas i praktiken. Att staten går in och tar över finansieringen är inte något som i ett trollslag löser alla skolans problem. Däremot är det helt nödvändigt för att garantera likvärdiga grundförutsättningar för alla landets skolor. Den befintliga utvecklingen, där var tredje elev av en årskull inte lyckas i skolan, måste vändas – inte förvärras.

För att rädda skolan behövs nu handlingskraft över partigränserna. Lärarnas riksförbund utmanar alla riksdagspartier, såväl nationellt som lokalt, att ta sitt ansvar. Ett av de mest självklara krav som vi kan ställa är att ni skapar de förutsättningar som krävs för att lärare ska kunna lyckas i sitt uppdrag och alla elever ska få samma chans. Skolan kan inte vänta.

Åsa Fahlén, ordförande Lärarnas riksförbund

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på samhället

Välj nyhetsbrev