onsdag7 juni

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

”Lärarutbildningen måste nå hela landet”

Att koncentrera vissa lärarutbildningar till vissa lärosäten är en utveckling åt fel håll. Regeringen behöver ta ett samlat ansvar för kompetensförsörjningen, skriver 43 skolchefer.

Publicerad: 4 maj 2023, 03:30

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Therese Linnér, Marie Blomberg, Tobias Ekblad, Maarit Enbuske, Sofie Lindén, Anki Johnson, Göran Isberg, Åsa Lundkvist, Ewa Kristensson, Anna-Karin Mäntylä, Lena Furén och Peter Ekedahl.

Foto: Per Groth, Björn Dahlgren


Ämnen i artikeln:

RekryteringSkolanUtbildningLärareFörskola

Vi vill se en konstruktiv dialog om skolan som en del av lokalsamhället. En styrning där ansvar och mandat hänger ihop och som har undervisningens utveckling i centrum, samt ett gemensamt ansvar för förskolans och skolans kompetensförsörjning.

Nu finns remissvar från 20 kommuner och en rad andra organisationer på betänkandet Statens ansvar för skolans styrning – ett besluts- och kunskapsunderlag hos regeringen. Därmed finns ett bredare underlag för fortsatt utredande och beslut.

LÄS MER: Lotta Edholm: ”Där det finns pengar finns det skurkar”

Kommunerna gör olika bedömningar av vissa av förslagen. Men när det gäller behovet av en kraftsamling för att lösa kompetensförsörjningen i hela landet står vi enade. Att få tillräckligt med personal med relevant utbildning till förskolor, skolor och vuxenutbildning i hela landet kan inte vara en fråga om var enskilda lärosäten finns, eller bero på en kommuns geografiska och strukturella förutsättningar.

En planerad utredning ska se över hur vissa lärarutbildningar kan koncentreras till vissa lärosäten. Det ser vi som en utveckling åt fel håll. Regeringen behöver istället ta ett samlat ansvar så att lärarutbildningen kan nå ut i hela landet.

Lärarbristen och behovet av nya åtgärder skiljer sig åt mellan kommuner, inom kommuner och mellan skolformer, ämnen och inriktningar. Det finns inte en lösning som passar alla. Demografi, lokal arbetsmarknad, pensionsavgångar, geografiskt läge och närhet till lärosäte är faktorer som påverkar behovet av lärare och möjligheten för kommunerna att möta det.

Olika riktade statsbidrag försvårar kommunernas möjligheter att ta ett helhetsansvar. Det gäller särskilt när de påverkar rena arbetsgivarfrågor, som hur den lokala lönebildningen ser ut inom huvudmannen och mellan skolor ­– som de olika potterna för karriärtjänsterna gör. Det är ett tydligt exempel på svårigheter som uppstår när ansvar och mandat inte hänger ihop.

Skolan kan inte vänta på nya stora reformer utan åtgärder måste till här och nu. Alla instanser måste arbeta ihop för att se till att det finns behöriga lärare att anställa i hela landet. Kommunerna måste vara attraktiva som arbetsgivare och göra insatser för kompetensförsörjningen. Men det är staten som behöver ta ett samlat ansvar för lärarutbildningarnas dimensionering och kvalitet. Utbildade lärare behövs i hela landet.

Distansutbildning och lokala campus är ett sätt att ökat möjligheterna för kommuner som ligger långt ifrån ett lärosäte. Vi kommunala huvudmän kan göra mer för att stödja lokala lösningar. Vi måste lära av varandra och inspireras av olika sätt att arbeta. Vi måste dela med oss av erfarenheterna, både av vad som fungerat väl och vad som inte gav bra resultat.

Skolminister Lotta Edholm (L), du kommer att träffa oss och ytterligare runt 2000 engagerade skolpersoner på Skolriksdagen nästa vecka. Under dessa dagar ska vi dela erfarenheter och få inspiration till att styra och leda förskolor, skolor och vuxenutbildning så att de håller en god och hög kvalitet, utveckla undervisningen och säkra kompetensförsörjningen. Vi vill samtala både om vad regeringen och myndigheterna gör och kan göra och om vad vi själva kan utveckla.

Vi ser fram emot att få samtala med dig, men passar på att göra ett medskick redan nu. Regeringen behöver ta ett samlat ansvar för att lärarutbildningen ska nå hela landet.

Det är bara tillsammans vi kan lösa lärarbristen. Vi är redo att göra vår del. Är regeringen redo att göra sin?

Therese Linnér
Utbildningschef, Lessebo kommun

Marie Blomberg
Skolchef, Härnösands kommun

Tobias Ekblad
Förvaltningschef/skolchef, Ronneby kommun

Maarit Enbuske
Skolchef, Luleå kommun

Örjan Abrahamsson
Förvaltningschef Sollefteå kommun

Magnus Bengtsson
Barn- och utbildningschef, Västerviks kommun

Viktoria Björklund
Chef Kultur och utbildningsförvaltningen, Kiruna kommun

Peter Ekedahl
Chef för Division utbildning Nyköpings kommun

Seija Fjellvind
Chef Barn- och ungdomsförvaltning, Haparanda stad

Carin Fredlin
Utbildningschef, Leksands kommun

Lena Furén
Barn-, utbildning- och kulturchef, Flens kommun

Inger Granqvist
Skolchef Älvsbyns kommun

Patrik Grimmesjö
Bildningschef, Tingsryds kommun

Bodil Gustafsson
Chef för barn- och utbildningsförvaltningen, Uppvidinge kommun

Tomas Hartikainen
Sektorchef för Utbildning, Gävle kommun

Maria Hjelm
Skolchef, Överkalix kommun

Patrik Håkansson
Chef Utbildningsförvaltningen Olofströms kommun

Ann-Christin Isaksson
Förvaltningschef och skolchef, Timrå kommun

Helen Isaksson Spik
Skolchef, Jokkmokks kommun

Göran Isberg
Utbildningsdirektör, Jönköpings kommun

Roger Johansson
Utbildningschef, Älmhults Kommun

Anki Johnson
Chef för bildningsförvaltningen, Kramfors kommun

Nils-Göran Jonasson
Barn- och utbildningschef, Ljungby kommun

Ewa Kristensson
Chef för utbildnings- och arbetsmarknadsförvaltningen, Halmstad kommun

Sofie Lindén
Utbildningsdirektör, Norrköpings kommun

Åsa Lundkvist
Barn-och utbildningsdirektör, Västerås stad

Richard Mortenlind
Utbildningschef, Laholms kommun

Anna-Karin Mäntylä
Skoldirektör, Sundsvalls kommun

Marit Persson
Chef för utbildningsförvaltningen, Alvesta kommun

Kristina Rastbäck
Skolchef, Örnsköldsviks kommun

Leif Rönnbäck
Skolchef, Pajala kommun

Yvonne Strandh
Chef på Kunskapsförvaltningen, Karlskrona kommun

Bert-Olov Ström
Gymnasiechef, Bodens kommun

Marianne Stöckel
Gymnasiechef, Lapplands kommunalförbund

Charlotte Sundqvist
Skolchef, Kalix kommun

Eva Svensson
Utbildningschef, Oxelösunds kommun

Rachel Tornell
Utbildningschef, Markaryds kommun

Kent Ylvesson
Chef för utbildningsförvaltningen, Ånge kommun

Fredrik Westerlund
Kultur- och utbildningschef, Arjeplogs kommun

Malin Westling
Chef utbildningsförvaltningen, Piteå kommun

Ylva Winther
Skolchef, Säffle kommun

Thomas Winqvist
Chef för Hälsinglands utbildningsförbund

Martin Åsman
Chef för utbildningsförvaltningen, Sölvesborgs kommun

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på samhället

Välj nyhetsbrev