Debatt
Lärarförbunden: Ge professionsprogrammet rätt utformning, Ekström
Efter flera års väntan finns äntligen ett förslag från regeringen som syftar till att införa ett så kallat professionsprogram för lärare. Men tyvärr är regeringen på väg att missa en historisk möjlighet att bygga upp ett program med rätt utformning. Med vissa justeringar kan dock professionsprogrammet bli något riktigt bra för svensk skola, skriver Lärarnas riksförbund och Lärarförbundet.
Publicerad: 29 november 2021, 04:00
Det här är opinionsmaterial
Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.
Det finns en risk att professionsprogrammet både tappar kraft och legitimitet om det får en dålig start, skriver Åsa Fahlén och Johanna Jaara Åstrand.
Foto: Ninni Andersson/Regeringskansliet, Linda Broström, Izabelle Nordfjell
Tanken med professionsprogram är att skapa en systematisk och kontinuerlig kompetensutveckling och ett stegvis erkännande av förvärvad yrkesskicklighet under hela lärarkarriären. Det är på sätt och vis ofattbart att det inte redan i dag finns ett system som möjliggör för lärare att fortsätta utvecklas, pröva erfarenheter, fördjupa sin kompetens eller specialisera sig. Ett yrke som går ut på att få andra att utvecklas och lära nytt borde ha de bästa förutsättningarna för de yrkesverksammas lärande och utveckling.
Regeringens remissförslag är därför ett betydelsefullt steg i rätt riktning och innehåller viktiga förslag på skärpta skrivningar i skollagen om lärares rätt till kompetensutveckling och fortbildning. Men på några viktiga punkter hamnar regeringen tyvärr fel. De meriteringssteg som finns i förslaget kommer i praktiken bara omfatta en mindre andel av professionen och lärares beprövade erfarenhet erkänns inte i programmet.
Det ”sista” meriteringssteget, som kräver forskarexamen, kommer i praktiken bli mycket svårt att uppnå för vissa lärarkategorier. Vidare kommer det för många lärare framstå som orättvist att obehöriga utan svensk lärarlegitimation ska kunna konkurrera om tid och resurser inom professionsprogrammet. Det är också av största vikt att lärarna själva ges ett avgörande inflytande i programmet för att professionsprogrammet ska få den legitimitet som krävs.
Lärarnas Riksförbund och Lärarförbundet har tre förslag för att förverkliga professionsprogrammets potential:
Lärarnas Riksförbund och Lärarförbundet uppmanar nu Anna Ekström och regeringen att göra de nödvändiga justeringar som krävs. En dålig start innebär att professionsprogrammet riskerar att tappa kraft och legitimitet.
Regeringens förslag har stor potential, att med några justeringar, bli något riktigt bra för Sveriges lärare och, i förlängningen, för Sveriges elever.
Åsa Fahlén
Ordförande Lärarnas Riksförbund
Johanna Jaara Åstrand
Ordförande Lärarförbundet
Det här är opinionsmaterial
Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.