Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

Lärare: Om SD tvingar mig att tukta elever slutar jag

Stränga straff, internatskolor för bråkiga och disciplinära åtgärder – Sverigedemokraternas skolpolitik skrämmer mig. Elever är inga brottslingar som ska buras in, dömas och bestraffas. De behöver möta en trygg och varm skola med stabila vuxna, skriver högstadieläraren Maria Wiman.

Publicerad: 22 januari 2020, 18:00

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

För mig som jobbar i skolan är Sverigedemokraternas skolpolitik ytterst problematisk, skriver Maria Wiman.

Foto: Stina Stjernkvist/TT


Ämnen i artikeln:

SverigedemokraternaPedagogikLärare

Senaste nytt i den politiska skolkarusellen är att Sverigedemokraterna i Skurup vill införa munkavle på utrikesfödda elever. De ska under hela sin skoldag förbjudas att prata annat mål än svenska. Egentligen borde inte detta förvåna mig. Senast i december skrev Sverigedemokraternas partisekreterare Richard Jomshof i SvD om en rad, mer eller mindre, skrämmande åtgärder för att förbättra svensk skola.

För mig som jobbar i skolan blir Sverigedemokraternas skolpolitik ytterst problematisk. Jag känner spontant att om detta parti kommer till makten så tackar jag för mig med omedelbar verkan. Ingen betänketid. Tack och bock. Ytterligare en lärartjänst kommer att eka tom.

Det finns nämligen en elevsyn hos Sverigedemokraterna som skrämmer mig på riktigt. Jomshof talar mycket om ordning och disciplin. Det ska till stränga straff, internatskolor för bråkiga elever, disciplinära åtgärder för den som inte står rakt i ledet, skoluniform, auktoritära tillrättavisningar och skriftliga omdömen från första klass. Här ska ungdomen tuktas till acceptans och lydnad. Lärares ledarbefogenheter ska stärkas heter det. Vad det innebär rent konkret törs jag knappt tänka på.

Jag som lärare ställer dock inte upp på detta. Jag vet att det finns andra och mer gynnsamma metoder för att komma åt den bråkige, den missanpassade eller den väldigt ledsna. Med resurser i skolan, utbildade lärare, säker skolledning,  elevassistenter, trygga elevhälsoteam, närvarande studie- och yrkesvägledare, ett starkt fritidshem och lyhörda skolbibliotekarier skulle vi ha utmärkta förutsättningar att skapa ordning och reda. Vi skulle kunna ägna oss åt blomstrande undervisning, fånga upp elever på glid och värna vår svenska värdegrund på alla upptänkliga sätt. Vi skulle kunna göra detta utan hot om disciplinära straff och utan att stigmatisera elever som tycker att den förutbestämda normen skaver.

Lärare och rektorer har redan befogenheter om dessa skulle behövas. Enligt skollagen får vi bland annat omhänderta föremål, visa ut elever, beordra kvarsittning, omplacera och stänga av. Att tro att ytterligare befogenheter automatiskt skulle leda till att varje unge blir en roskindad mönsterelev är ett tragiskt tecken på bristande kunskap om barnpsykologi och så naivt att öknen blommar. Hade jag velat bli polis hade jag blivit polis.

Då hade en del av min vardag handlat om att jaga bovar. Men elever är inga brottslingar som ska buras in, dömas och bestraffas. Elever är unga människor under träning. De behöver möta en trygg och varm skola, med stabila vuxna som har tid att se och lyssna. Vi behöver lugn och ro för undervisning och relationsbygge. Inga hot om ruskiga konsekvenser kan mäta sig med det. Tro mig.

Att läsa om Skurups sverigedemokrater som på allvar vill att vi lärare ska ägna tid åt att jaga elever som pratar franska, turkiska eller finska på rasten hugger till i maggropen. Jag tänker på vår skollag och hur den definierar grundläggande demokratiska värderingar: “Människolivets okränkbarhet, individens frihet och integritet, alla människors lika värde, jämställdhet och solidaritet mellan människor.”

Det är vackra ord. Låt oss värna dem.

Maria Wiman, högstadielärare Huddinge

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på samhället

Välj nyhetsbrev