Debatt
Lärande på samhällsnivå är praktiskt!
För att veta vad som är rätt, och för att göra för samhället gemensamma risk- och sårbarhetsanalyser är en it-haverikommission ett effektivt verktyg, skriver Niels Paarup-Petersen, riksdagsledamot med ansvar för digitala frågor (C) i en slutreplik.
Publicerad: 17 december 2019, 13:13
Det här är opinionsmaterial
Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.
Problemet är att alla i praktiken gör fel, speciellt från början, skriver debattören. Foto: Colourbox
Greger Wikstrand anser angående förslaget om it-haverikommission att det är bättre att göra rätt från början än att skapa system för att lära sig av de fel som begås. I teorin låter det bra. Och nog borde samhällets alla aktörer stärka inköpskompetensen kring it-säkerhet.
Problemet är att alla i praktiken gör fel, speciellt från början. Och så kommer det fortsätta vara.
För att veta vad som är rätt, och för att göra för samhället gemensamma risk- och sårbarhetsanalyser är en it-haverikommission ett effektivt verktyg. Det skapar lärande på samhällsnivå. Det är ett praktiskt sätt att säkra att de fel som även i framtiden kommer begås, leder till handling och kunskap hos alla samhällets aktörer.
För som det gamla ordspråket säger: I teorin är det ingen skillnad mellan teori och praktik men i praktiken är det det.
Niels Paarup-Petersen, riksdagsledamot med ansvar för digitala frågor (C)
Det här är opinionsmaterial
Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.