Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

”Läget börjar bli akut: Den svenska flyginfrastrukturen måste säkerställas”

De regionala flygplatserna vill vara nyckelspelare i omställningen och samhällsbygget, men kämpar med akuta utmaningar. Vi presenterar här fyra konkreta förslag som skulle ändra spelplanen, skriver Sobonas vd och flera kommun- och regionstyrelseordföranden med flera.

Publicerad: 29 september 2021, 03:15

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Under pandemin har regionala flygplatser drabbats av lågt antal resande, och de ekonomiska stöden har varit otillräckliga, skriver debattörerna.

Foto: Henrik Montgomery/TT


Ämnen i artikeln:

FlygtrafikInfrastrukturinvesteringarArbetsmarknadKlimatarbetet

Samtidigt som svenskt flyg ställer om för framtiden, med elflyg och fossilfritt bränsle, slår pandemin oerhört hårt mot regionala flygplatser. Det hotar omställningen till ett mer hållbart transportslag och ambitionen att hela Sverige ska leva. 

Under pandemin har regionala flygplatser drabbats av lågt antal resande, och ekonomiska stöd har varit otillräckliga. Att utdelning till ägarna diskvalificerar från korttidsstöd är rimligt och säkerställer att skattebetalarnas pengar gör mest nytta. Dock ingår många regionala flygplatser i en koncern, där något företag i koncernen har gett utdelning, vilket då diskvalificerar flygplatserna från korttidsstöd, men som i verkligheten har stora ekonomiska underskott och stort behov av korttidspermittering. Ytterligare en ekonomisk mina är det extra driftstöd som endast har gått till de regionala flygplatser som fått driftstöd innan. Men pandemin har drabbat alla regionala flygplatser.

Framtidens resmönster är svåra att sia om. Digitaliseringen lär ge minskat resande samtidigt som stora investeringar runt om i Sverige innebär ökat resande för bland annat kompetens- och arbetskraftförflyttning. Ökat distansarbete i framtiden kan göra flyget än viktigare för att kunna bo på en plats och arbeta på en annan. Men för att kunna erbjuda goda flygkommunikationer även i framtiden måste det ekonomiska stödet ses över. Läget börjar bli akut.

LÄS OCKSÅ: L: Regeringens besked om Bromma är ett politiskt fulspel 

De regionala flygplatserna kostar cirka 600 miljoner kronor per år, där ägarkommunerna står för 500 miljoner kronor, och staten för drygt 100 miljoner via driftstöd. För att kunna fortsätta driva flygets klimatomställning och säkra ett sammanhållet Sverige måste driftstödets omfattning ses över. Staten tar det ekonomiska ansvaret för både vägar och järnvägar, men inte för flyginfrastrukturen. Det är inte rimligt att kommunerna ska bekosta den i så stor utsträckning.

Till följd av pandemin uppdagades svagheter i systemet med beredskapsflygplatser, som är beredda att ta emot samhällsviktiga transporter, såsom ambulansflyg och militärflyg, dygnet runt. Om vi går tillbaka till det normalläge som rådde före pandemin kommer många av de flygplatser som tidigare på frivillig basis haft beredskap, behöva upphöra med detta. Det innebär en reell försämring av akutsjukvården. 

LÄS OCKSÅ: De föreslås bli nya beredskapsflygplatser 

Att erbjuda en jämlik akutsjukvård i hela landet borde vara grundläggande i ett modernt Sverige. Men med få beredskapsflygplatser går det inte att uppnå. Om det är något pandemin har lärt oss så är det att vi behöver ett mer robust system i Sverige och att beredskapen måste höjas.

För att hela Sverige ska kunna leva på riktigt, och för att kunna fortsätta vår omställning till fossilfria flygresor behövs därför följande:

Ett förlängt korttidsstöd, som tar hänsyn till de regionala flygplatsernas förutsättningar kopplat till deras koncerntillhörighet

Ett extra driftstöd som tillfaller alla regionala flygplatser

En utökning av driftstödet till de regionala flygplatserna så att vi kan möta morgondagens behov av klimatsmarta flygförbindelser i hela landet

 Minst 27 flygplatser blir beredskapsflygplatser 

De regionala flygplatserna spelar roll för möjligheterna att bo i hela landet, för arbetstillfällen, för företagsetableringar även utanför storstäderna och för Sveriges internationella konkurrenskraft. Vi samlas därför över partipolitiken, från norr till söder, och uppmanar nu till handlingskraft. Det är läge att prioritera så att dessa fyra punkter finns med i höstens politiska arbete för en fungerande och hållbar flygtrafik i framtiden!

Per Nordenstam Vd, Sobona, kommunala företagens arbetsgivarorganisation

Anna Hed Kommunstyrelsens ordförande (C) Mora kommun

Andreas SvahnRegionstyrelsens ordförande (S) Region Örebro län

Erik Ciardi Kommunalråd (C) Kalmar kommun

Hans Unander Kommunstyrelsens ordförande (S) Malung-Sälen

Johan Olsson SwansteinKommunstyrelsens ordförande (M) Båstad

Lars Gunnar NordlanderKommunstyrelsens ordförande (S) Härjedalens kommun

Mikael HenryssonKommunstyrelsens ordförande (SD) Bjuv

Mikael JohanssonRegionstyrelsens ordförande (M) Region Kronoberg

Per-Samuel Nisser Kommunstyrelsens ordförande (M) Karlstad

Peter DanielssonKommunstyrelsens ordförande (M) Helsingborg

Robin Holmberg Kommunstyrelsens ordförande (M) Ängelholm

Tomas Mörtsell Kommunstyrelsens ordförande (C) Storumans kommun

Tony RingKommunstyrelsens ordförande (M) Karlskoga

Ulf BergRegionstyrelsens ordförande (M) Region Dalarna

Jan Bohman Kommunstyrelsens ordförande (S) Borlänge kommun

Joakim Storck Kommunstyrelsens ordförande (C) Falu kommun

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på samhället

Välj nyhetsbrev