Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

”Kommunerna kommer att ta ansvar för returpappret”

Om fastighetsägare har frågor om insamlingen av returpapper så finns svaren hos kommunen. Den gör sitt bästa för att de boende även framöver ska kunna lämna sitt returpapper precis som vanligt, replikerar Avfall Sveriges Tony Clark.

Publicerad: 9 december 2021, 11:53

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

”För de som saknar fastighetsnära insamling kommer det förstås också att finnas andra platser att hänvisa returpappret till,” skriver Tony Clark.

Foto: Fredrik Sandberg/TT


Ämnen i artikeln:

ÅtervinningFastighetsägarnaKommunerAvfall

Branschorganisationen Fastighetsägarna undrar i Dagens Samhälle den 7 december hur hanteringen av returpapper ska ordnas efter nyår, då kommunerna tar över insamlingsansvaret från producenterna. Det tydliga svaret är: kommunerna kommer att ta sitt ansvar.

LÄS OCKSÅ: ”Kommunerna behöver svara – vem hämtar returpappret 1 januari?” 

Det lär i de flesta fall inte bli några större förändringar för fastighetsägarnas del. Liksom tidigare kan fastighetsägare i de flesta fall välja att utöka servicen gentemot de boende genom att beställa fastighetsnära insamling av returpapper, men nu från kommunen eller kommunens upphandlade utförare. Liksom tidigare kommer det i många fall att skötas genom ett avtal med en entreprenör som hämtar det. Liksom tidigare är det en tjänst som fastighetsägarna betalar för. Vad som krävs – som en följd av det nya kommunala ansvaret – är en kontakt med kommunen, för att garantera att den entreprenör som väljs har ett uppdrag från kommunen. För de som saknar fastighetsnära insamling kommer det förstås också att finnas andra platser att hänvisa returpappret till. 

I sitt debattinlägg hävdar skribenterna att kommunerna inte har kommunicerat den förestående förändringen i tillräcklig utsträckning. Många kommuner har gjort fantastiska insatser för att lösa uppgiften, inklusive att meddela samtliga fastighetsägare. Det kan förstås trots detta finnas fastighetsägare som inte nåtts av informationen. Det är beklagligt, men inte konstigt med tanke på att kommunerna bara fått ett år på sig att förbereda det nya ansvarsområdet. Det är kort tid för att organisera insamling, logistik och avsättning, där varje del måste upphandlas enligt gällande lagstiftning. Därför kan det inte uteslutas att det på sina håll kan dröja till efter årsskiftet innan ett nytt system kan rullas ut. Det kan också förekomma kommuner som inte kan garantera fastighetsnära insamling överallt – det är liksom tidigare ett valfritt komplement till andra insamlingsplatser. Vi ber om tålamod, för lösningar kommer att erbjudas.

Avfall Sverige har uppmanat fastighetsägarnas organisationer att sprida budskapet om förändringarna som väntar för returpappret och att alla bör kontakta sina respektive kommuner för att hitta lösningar. Om fastighetsägare har frågor så finns svaren hos er kommun; de gör sitt bästa för att de boende även framöver ska kunna lämna sitt returpapper precis som vanligt.

Framför allt: fortsätt sortera. Många fastighetsägare har ett stort engagemang för miljön, och den fastighetsnära insamlingen är en viktig förutsättning för att vi ska kunna nå hög återvinning. Returpappret ska inte bli något undantag. Skyldigheten att sortera ut returpappret för återvinning kvarstår, så låt oss fortsätta det goda samarbetet och se till att våra gamla tidningar och reklamblad kan bli till nytt material.

Tony Clark
Vd Avfall Sverige

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på samhället

Välj nyhetsbrev