Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

”Kommunerna bör upphandla elsparkcyklar samordnat”

Genom att upphandla kan varje kommun bestämma hur många elsparkcyklar som är lagom för de lokala förutsättningarna, skriver Maria Stenström, 2030-sekretariatet.

Publicerad: 18 oktober 2022, 03:30

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Maria Stenström, ansvarig för mobilitet och beteendefrågor, 2030-sekretariatet.

Foto: Malin Jochumsen


Ämnen i artikeln:

TrafikAgenda 2030

I kommunernas arbete för ökad rörlighet, bättre luftkvalitet och lägre klimatpåverkan är delad mikromobilitet central. Statlig reglering bör rivas upp, kommuner upphandla samfällt, myndigheter ge råd och aktörerna själva dela information.

Har något färdslag utvecklats så snabbt som de eldrivna sparkcyklarna? För bara några år sedan påstods de hålla i några månader och sedan slängas. De ansågs köra för snabbt och överallt. Det sades att det placerades ut tusentals över en natt, utan någon dialog med kommunen eller dess invånare.

LÄS ÄVEN: Hela listan: Så ligger din kommun till med Agenda 2030 – faktorerna som avgör om ni lyckas

I dag är läget ett annat: Tack vare feedback från miljontals användare världen över har elsparkcyklarna blivit mycket robustare, med i många fall över fem års livslängd. Med avancerad geofencing sänks hastigheten automatiskt i områden där många fotgängare rör sig, och det går inte längre att avsluta resan där det vore olämpligt att lämna elsparkcykeln. Ledande aktörer inom mikromobilitet får dagligen tusentals uppgifter om problem med framkomligheten på stadens gator, som kan framföras till kommunala och regionala beslutsfattare och tjänstemän. Allt detta sker på frivillig väg, som en del i att vara ansvarsfulla samhällsaktörer, och innebär att även de mest skeptiska bör omvärdera trafikslaget.

Detta ansvarstagande är en viktig del i att OECD:s International Transport forum (ITF) slår fast att mikromobilitet och delad mobilitet behöver utgöra så mycket som 60 procent av stadstrafiken år 2050 för att transportsystemet ska vara hållbart. I Sverige har omställningen skjutit fart, med 26 miljoner resor på totalt 48 miljoner kilometer med delade elsparkcyklar under år 2021. Nu är det dags för nästa nivå, där ansvarsfull mikromobilitet entydigt bidrar till Sveriges mål om att minska transportsektorns klimatpåverkan med 70 procent mellan år 2010 och 2030, liksom till de kommunala och regionala klimat- och miljömålen. Nu bör landets kommuner samordnat upphandla hållbar mikromobilitet.

Över 90 europeiska städer har redan upphandlat delade elsparkcyklar, och fler står på tur, bland andra Stavanger, Odense, Madrid, London, Paris och Rom. Genom att upphandla kan varje kommun bestämma hur många elsparkcyklar som är lagom för de lokala förutsättningarna, vilket förslagsvis kan höjas i takt med efterfrågan. Kommunledningen kan också ställa krav på var elsparkcyklarna parkeras, var hastigheten sänks med geofencing, arbetsvillkoren för dem som laddar och flyttar elsparkcyklarna och hur uttjänta batterier ska hanteras. 

Därtill kan kommunerna ange vilken trafikinformation aktörerna ska dela med sig av liksom hur samverkan med kollektivtrafiken ska ske. Allt detta ger kommunen ökad kontroll, rensar ut lycksökarna och kan ske utifrån positiva exempel från kommuner som redan upphandlat elsparkcykeltjänster med EU:s gemensamma reglemente i ryggen. Om kommuner dessutom samordnar sina upphandlingskrav, kan de begära mer till en lägre kostnad för brukarna. Om de som Borås anordnar täta, väl placerade och reserverade parkeringsplatser för elsparkcyklarna, förbättras möjligheterna för en alltigenom positiv upplevelse ytterligare.

Elsparkcyklarna har kommit för att stanna, och är rätt utnyttjade en självklar del av morgondagens hållbara transporter. Att förbjuda och begränsa vore fel väg att gå, men att låta alla lycksökare agera fritt gagnar inte heller omställningen. Det är dags att upphandla! 

Maria Stenström, ansvarig för mobilitet och beteendefrågor, 2030-sekretariatet, som samordnar aktörer inom näringsliv, myndigheter, akademi och civilsamhälle för att driva utvecklingen för en fossiloberoende fordonsflotta. 

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Ämnen i artikeln:

TrafikAgenda 2030

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på samhället

Välj nyhetsbrev