Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

KD: Regionerna ska äga sjukhussängar – inte flygplan

Samordning och samarbeten kan vi inte nog värna om i samhället, men gränsen är passerad när regionerna med vårduppdrag ger sig in i flygbranschen, skriver 14 kristdemokrater som kritiserar Kommunalförbundet Svenskt Ambulansflygs beslut att starta ett eget flygbolag.

Publicerad: 9 september 2021, 03:15

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

”Det finns förstås vinster med ett samordnat nationellt ambulansflyg. Men varför starta ett eget flygbolag med skattebetalarnas medel,” frågar debattörerna.

Foto: Trygve Finkelsen/Mostphotos


Ämnen i artikeln:

AmbulanssjukvårdRegionerVårdkvalitetKristdemokraterna

I vårt vidsträckta land, där avståndet till specialistsjukvård kan vara många mil, är ambulansflyget avgörande. Men tyvärr har Kommunalförbundet Svenskt Ambulansflyg (KSA) fattat det högtflygande beslutet att starta ett flygbolag finansierat av regionerna. Jetflygplan för mer än 700 miljoner kronor har köpts in – skattekronor som borde gå till att korta vårdköer. Att äga dyra flygplan riskerar att tvinga fram sparplaner på annat håll inom vården.

Det finns förstås vinster med ett samordnat nationellt ambulansflyg. Men varför starta ett eget flygbolag med skattebetalarnas medel? Vi anser att regionerna i stället bör upphandla gemensamt och leasa ambulansflyget från den fria marknaden, likt man gör i våra grannländer. Tyvärr har regionerna fastnat med huvudet bland molnen, i stället för att fokusera på vårdens kärnuppgifter på marknivå.

LÄS OCKSÅ: Regionpolitiker: Rädda ambulansflyget genom upphandling! 

I Norge tog det över ett år att genomföra en övergång, då mellan två redan etablerade aktörer. De svenska regionernas obefintliga erfarenhet av att driva flygbolag äventyrar nu ambulansflygets hela verksamhet och därmed patientsäkerheten. Kommer föräldrar att kunna känna sig trygga i att deras nyfödda barn som behöver akut transport med kuvös faktiskt också får det? Den prehospitala vården är avgörande för den som har långt till närmaste sjukhus eller specialistvård. Men vid övertagandet i höst finns det en risk att planen kommer att stå kvar på marken. Ännu saknas licenser, som flygoperatörscertifikat. I höstvädret minskar också möjligheterna att ta hjälp av ambulanshelikoptrar, varför en övergång hellre borde ha påbörjats under sommaren.

LÄS OCKSÅ: Ambulansflyget försenas igen

Inte mycket har gått rätt vid starten av KSA, som präglats av överprövningar, förseningar och bristande insyn. År 2019 avbröts pågående upphandlingar och i fjol togs beslutet att driva ambulansflyg i egen regi, motiverat med att upphandling visat sig vara ogenomförbart. Detta trots att flygaktörer finns med svenska tillstånd och specialiserad kompetens.

Timpriset för KSA är högt redan med dagens prognoser. Jämfört med bränslesnåla propellerplan är jetplan mindre kostnadseffektiva på sträckor under en timme,. En mix av flygplanstyper hade därför varit att föredra både investeringsmässigt, driftsmässigt och inte minst för miljön. Propellerplan kostar ungefär hälften av ett jetplan och har dessutom betydligt lägre miljöpåverkan på kortare sträckor.

Vi oroas över de skenande kostnader som tränger undan annat i redan ansträngda regionbudgetar. Prislappen lär sannolikt öka, regionerna riskerar att få gå in med ytterligare ägarbidrag till kommunalförbundet. Den yttersta konsekvensen av projektet kan bli att en eller flera regioner väljer att hoppa av samarbetet, där de kvarvarande regionerna får stå för en allt större del av notan. Det vore en trist utgång av en nationell samordning som i grunden vore positiv.

Vi kristdemokrater anser att staten bör ta ansvaret över sjukvården, för att säkerställa en jämlik vård där det inte spelar roll var i landet man bor. Tills detta sker är det regionernas uppdrag att säkerställa god hälso- och sjukvård, med ambulansflyget som en viktig komponent. Samordning och samarbeten kan vi inte nog värna om i samhället, men gränsen är passerad när regionerna med vårduppdrag ger sig in i flygbranschen. Det blir både mer kostnadseffektivt och transparent med gemensam upphandling på den fria marknaden och självklart vill vi att staten tar ansvar även över den nationella ambulansflygverksamheten. Regionerna ska äga sjukhussängar – inte flygplan.

Hans-Inge Smetana, gruppledare KD Region Västerbotten, 

Jennie Forsblom, regionråd i opposition KD Region Gävleborg

Björn-Ove Björk, regionråd KD Region Uppsala

Malin Gabrielsson, gruppledare KD Region Västmanland

Maria Nilsson, regionrådsersättare KD Västra Götalandsregionen

Mona Hammarstedt, gruppledare KD Region Västernorrland

Per Einarsson, regionråd KD Region Skåne

Anders Lundström, regionråd KD Region Skåne

Lars-Erik Olofsson, gruppledare KD Region Jämtland Härjedalen

Désirée Pethrus, gruppledare KD Region Stockholm

Joha Frondelius, gruppledare KD Region Sörmland

Eva Johnsson, regionråd KD Region Kronoberg

Jimmy Loord, regionråd KD Region Kalmar län

Per Larsson, oppositionsråd KD Region Östergötland

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på samhället

Välj nyhetsbrev

Se fler branschtitlar från Bonnier News