Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

”Isbrytning i Mälaren ligger i nationens intresse”

Regeringen retirerar från en av sina viktigaste uppgifter: Att upprätthålla landets infrastruktur. Redan om några år kan stängda vinterhamnar vara det nya normala, varnar Transportföretagen och Sveriges Hamnar.

Publicerad: 1 februari 2022, 05:00

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Sjöfartsverket har omtolkat regeringens mer än 20 år gamla isbrytarförordning, och anser sig inte längre behöva bryta is i Mälaren, skriver Transportföretagen och Sveriges Hamnar. (Bild från Västerås)

Foto: MOSTPHOTOS


Ämnen i artikeln:

TransporterTillväxtInfrastrukturinvesteringar

Runt jul fick hamnarna i Mälaren, Västerås hamn och Köpings hamn erfara hur staten, utan att initiera någon dialog innan, plötsligt retirerar från en grundläggande statlig uppgift att upprätthålla farbar infrastruktur. Sjöfartsverket har omtolkat regeringens mer än 20 år gamla isbrytarförordning, och anser sig inte längre behöva bryta is i Mälaren. 

Det här drabbar förstås inte bara hamn och sjöfart, utan transportköpare och näringslivet i hela Mälardalen. I sammanhanget kan det vara värt att nämna att handelssjöfarten till hamnarna i Mälaren under 2020 betalade in 60 miljoner kronor i avgifter till Sjöfartsverket för att få trafikera farlederna, det innebär vidare att rederierna betalade 42 procent av de kostnader man har för att gå in i en Mälarhamn i avgifter till staten. 

Regeringen har under hösten klappat sig för bröstet kring en historiskt stor infrastrukturbudget omfattande 876 miljarder kronor. Trots sjöfartens omfattande trafikarbete och betydelse för näringslivets transporter går endast cirka en procent till sjöfartsåtgärder i Trafikverkets förslag till nationell investeringsplan. 

Sjöfartsverkets uppdrag från regeringen är enkelt förklarat att möjliggöra för fartyg att trafikera farleder. En ”tjänst” staten tar bra betalt för av handelssjöfarten, kanske en av de högsta taxorna i världen. Bara i år har dessutom farleds- och lotsavgifterna höjts med tio respektive nio procent. I verkets egna konsekvensanalyser av avgiftshöjningarna menar man att aktörerna får ta ut högre avgifter av sina kunder, och när Sjöfartsverket väljer att upphöra med isbrytning Mälaren så menar myndigheten att alla drabbas lika mycket. 

Sjöfartsverkets perspektiv på tillvaron är bekymrande och riskerar att slå tillbaka på Sveriges utveckling. Kommuner, regioner och dess näringsliv drabbas förstås också när man inte kan få ut sina produkter på världsmarknaden till konkurrenskraftiga priser. Självklart måste vattenvägarna i Sverige på samma sätt som väg och järnväg vinterunderhållas. 

Det är ett välkänt faktum att Sverige har en ålderstigen isbrytarflotta, minsta fel kan ge långa stillestånd, men även när det gäller nya inköp av isbrytare är förhållningssättet passivt. Sammantaget skickar detta signaler runt om i världen om en illa fungerande isbrytning i Sverige, något som kan få investerare att fundera över alternativ. Vi ställer oss frågan vad nästa steg blir: Ska verkligen stängda vinterhamnar i Sverige vara det nya normala? Ska isbrytning blir en selektiv tillgång?

Marcus Dahlsten
Vd för Transportföretagen

Eric Tedesjö
Branschchef för Sveriges Hamnar

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på samhället

Välj nyhetsbrev