Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

”Företag och inköpare måste bli bättre på att lyssna på varandra”

Det behövs löpande dialog under hela inköpsprocessen för att relation mellan företag och kund ska ges bästa resultat. Särskilt när man köper med andras pengar.

Publicerad: 14 oktober 2021, 03:00

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

”Dialogen för att förbättra processerna kan inte bara äga rum vid enstaka tillfällen, utan måste ske innan, under och efter inköp”, skriver Emma Unevik, vd Stockholms Städsystem AB och ledamot Svenskt Näringslivs SME-kommitté.

Foto: Pressbild


Ämnen i artikeln:

UpphandlingsarbeteInköpKommunerSvenskt Näringsliv

Konsten att lyssna är inte alltid okomplicerad. Envägskommunikation är enkel, men inte speciellt effektiv. Det gäller både i våra privata liv och i yrkeslivet. Lyssnande kräver tid och engagemang, men det är väl investerad tid. Bara så kan vår kunskap om världen runt omkring oss växa.

Detta gäller inte minst när det kommer till relationer mellan kunder och företag. Här krävs lyhördhet inför köparens krav, men även att kunden är beredd att lyssna till företagens expertis kring en viss bransch. Detta är kanske är ännu viktigare när man handlar med andras pengar. 

Varje år görs offentliga upphandlingar för nästan 800 miljarder kronor i Sverige, vilket motsvarar cirka 20 procent av BNP. Det hela regleras genom lagen om offentlig upphandling (LOU). Men enbart lagstiftning kan inte garantera att upphandlingar sker på bästa sätt. 

Mätningar från Svenskt Näringsliv 2021 visar att det lokala företagsklimatet generellt stärks. I år uppmättes det högsta snittbetyget på tio år i landet. Men det finns fortfarande stor förbättringspotential på många områden. Företagen anser att den mest prioriterade åtgärden för att gynna det lokala företagsklimatet är bättre dialog med kommunen, vilket 43 procent uppgav. En del i dessa kontakter är de lokala upphandlingarna, och här når kommunerna runt om i Sverige inte upp till godkänt sammantaget. Framsteg måste ske för att upphandlingarna ska fungera så bra som möjligt.

Dialog är återigen nyckeln till lösningen. Det är omänskligt att kräva att de som sysslar med upphandling i offentlig sektor ska vara experter på alla former av inköp med tanke på hur komplexa verksamheter man köper varor och tjänster till. 

Här måste man ta tillvara företagens kompetens för att kunna skriva bra underlag. Vad är ett rimligt pris på en städtimme? Hur lång tid ska ett uppdrag ta? Var kan jag hitta den informationen? Sådana frågor får sitt svar genom dialog med företagen, och på så vis kan branschunik kunskap användas.

Svenskt Näringsliv har gjort en studie som visar att mellan 5 och 15 procent av kostnaderna skulle kunna sparas om myndigheterna arbetade mer strategiskt med inköp. Här finns alltså skattepengar att tjäna som behövs i välfärden. 

Dialogen för att förbättra processerna kan inte bara äga rum vid enstaka tillfällen, utan måste ske innan, under och efter inköp för att bästa effekt ska uppstå, på kort och lång sikt.

Om processerna kring offentlig upphandling ska fungera bättre krävs att kommuner, regioner och staten vågar lyssna på företagen!

Emma Unevik
Vd Stockholms Städsystem AB, ledamot Svenskt Näringslivs SME-kommitté

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på samhället

Välj nyhetsbrev