Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

onsdag12.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Debatt

”Det är bättre att bygga bostäder än att behålla flyget”

Att branschen tror att Bromma flygplats kommer återhämta sig har jag förståelse för, men det betyder inte att marken används strategiskt rätt. En betydande del av området kan och borde omvandlas till Bromma parkstad, slutreplikerar Karin Wanngård (S) oppositionsborgarråd i Stockholms stad.

Publicerad: 27 augusti 2020, 13:00

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

”Vi har redan sett hur regionen förlorat flera internationella direktflyg som effekt av att både Arlanda och Bromma flygplats splittrat flygunderlaget,” skriver Karin Wanngård (S).

Foto: Maxim Thoré/Bildbyrån, Socialdemokraterna


Ämnen i artikeln:

FlygtrafikBrommaStockholmBostäder

Att ha två flygplatser i Stockholmsområdet är dåligt både för klimatet och för näringslivet. Vi har redan sett hur regionen förlorat flera internationella direktflyg som effekt av att både Arlanda och Bromma flygplats splittrat flygunderlaget. Det drabbar företagsklimatet negativt och klimatet eftersom mellanlandningar ökar utsläppen. Det är ohållbart för alla inblandade.

Jag har förståelse för att branschen tror att Bromma flygplats kommer att återhämta sig, men det betyder inte att marken som flygplatsen ligger på används strategiskt rätt. En betydande del av området kan och borde omvandlas till Bromma parkstad. Det innebär ett tillskott på 30 000 bostäder och en ny utbyggnad av tunnelbanan.

Det är nog uppenbart för de flesta att ingen i dag skulle komma på att bygga en flygplats några kilometer från Stockholms centrum. Låt oss en gång för alla modernisera flygindustrin i regionen och investera för framtiden.

Tyvärr märker jag att det är väldigt tyst från den styrande majoriteten. Såhär är det alltid när Bromma flygplats kommer på tal. Den borgerliga majoriteten med Miljöpartiet i Stockholm har i dag en politisk pakt om att inte röra Bromma. På grund av bräckligheten i samarbetet har de valt att förpassa stora och svåra frågor framåt i tiden. Man kan inte enas om en linje och därför stoppar man huvudet i sanden och hoppas att verkligheten ska försvinna. Men det gör den inte. Vi pratar om möjligheten att skapa 30 000 nya hem för stockholmarna, en möjlighet som satts på paus när partipolitiska överväganden tar överhanden.

Det handlar om ett av de största stadsutvecklingsprojekt vi haft i modern tid i Sveriges huvudstad. Att behandla frågan med konsekvent tystnad är respektlöst.

Karin Wanngård, oppositionsborgarråd (S) i Stockholms stad

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på samhället

Välj nyhetsbrev