Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

Därför måste kunskapen om kommunikation öka hos upphandlarna

Ökad kunskap om hur man upphandlar kommunikationstjänster gynnar samtliga aktörer, och i slutändan hela samhället, menar branschorganisationerna Sveriges Kommunikationsbyråer, Precis och Swedish Content Agencies som har tagit fram en handbok.

Publicerad: 31 maj 2021, 03:00

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

”Kommunikation är ett oöverträffat redskap för att påverka attityder och skapa beteendeförändringar – därför ligger mycket i potten vid upphandling av kommunikationstjänster,” menar Michaela Pålsson, Linda Nilsson och Annika Sjöberg.

Foto: Niklas Palmklint


Ämnen i artikeln:

LOUUpphandlingsarbeteUpphandlingskriterier

Tillsammans representerar vi cirka 300 kommunikationsbyråer runt om i landet. En dryg majoritet av dessa har uppdrag inom offentlig förvaltning. Samtidigt är det många som drar sig för att medverka i upphandlingar då de ofta missar målet: att hitta den bästa samarbetspartnern för att skapa effektiv kommunikation.

Inom lag om offentlig upphandling (LOU) klassas kommunikationstjänster som inköp av ”intellektuella tjänster” och det säger sig självt att det är stor skillnad på att köpa kommunikation jämfört med produkter. De senaste åren har kunskapen om att köpa in kommunikation ökat på vissa håll, medan den på andra håll fungerat sämre: det handlar bland annat om ett alltför stort fokus på pris, men även okunskap gällande rättigheter och krav på genomförande av alltför omfattande fiktiva case. 

Okunskapen är problematisk på flera nivåer: utöver att drabba byråernas ekonomi, och i förlängningen samhällets ekonomi, så riskerar slutresultatet bli kommunikation som inte lever upp den till kvalitet och effekt som man önskat sig.

LÄS OCKSÅ: Företagarnas dom: Kommunernas upphandling får icke godkänt 

Målet med alla upphandlingar inom det här området bör vara att skapa så effektiv kommunikation som möjligt, genom ett så bra samarbete som möjligt. För att möjliggöra detta är vi övertygade om att kunskapen om upphandlingar måste öka – hos båda sidor. För att bidra till detta har vi tagit fram en handbok som ger nio rekommendationer med tillhörande konkreta verktyg. Tre viktiga områden är:  

Prisfrågan. Ju högre man viktar priset i en upphandling, desto mer låter man slumpen avgöra hur bra samarbetet och resultatet kommer att bli. Vi är övertygade om att vägen framåt handlar om att komma bort från att enbart prata om timpriser och i stället titta på alternativa prismodeller, däribland fasta priser. De fasta priserna bör vara olika beroende på vilken roll och kompetens som menas. Om man ändå vill ha pris med som ett kriterium så rekommenderar vi att priset viktas mellan 5 och 20 procent. 

Rättigheter. Det råder ofta förvirring om vilken typ av rättigheter man behöver köpa loss. Det är exempelvis skillnad mellan upphovsrätt och äganderätt. Äganderätt till material står ofta i fokus, men är av underordnad betydelse i förhållande till upphovsrätten. Sammantaget kan det bli både dyrt och krångligt och i de flesta fall kommer man till ett bättre och ekonomiskt mer hållbart resultat genom att förhandla till sig optioner på upphovsrätt till materialet. 

Fiktiva uppdrag. Fiktiva uppdrag utan ersättning är ett allvarligt problem i vår bransch. I förlängningen påverkar det lönenivåer och jämlika konkurrensvillkor. Vi är inte emot fiktiva uppdrag per se, men uppmanar alla att tänka igenom omfattningen av dessa – och att inte glömma bort att referensuppdrag är ett bra sätt att bedöma byråns leveransförmåga och arbetsprocess. 

LÄS OCKSÅ: Januaripartierna: Det blir inte lättare för kommuner att delta i AF:s upphandlingar 

Kommunikation är ett oöverträffat redskap för att påverka attityder och skapa beteendeförändringar – därför ligger mycket i potten vid upphandling av kommunikationstjänster. Genom att tillsammans öka kunskapen om hur man upphandlar effektskapande kommunikationstjänster kommer samtliga aktörer, och i slutändan hela samhället, att gynnas.  

Linda Nilsson, Vd Sveriges Kommunikationsbyråer (Komm)

Annika Sjöberg, Ordförande, Precis

Michaela Pålsson, Vd, Swedish Content Agencies 

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på samhället

Välj nyhetsbrev