Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

Collabodoc: Att chatta kan inte ersätta fysisk undersökning

En modern nära vård använder digitala lösningar för att öka tillgängligheten till fysisk vård. Pandemin har gjort oss smärtsamt påminda om vikten av det fysiska patientmötet då primärdiagnostiken av allvarliga sjukdomar sjunkit samtidigt som digitala vårdkontakter närmast exploderat, slutreplikerar Staffan Bjessmo, vd på Collabodoc.

Publicerad: 16 december 2021, 09:46

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Den triagemodell som Edstedt-Bonamy och Engman lyfter fram är tyvärr ett exempel på en digital lösning som exkluderar svaga patientgrupper, skriver Staffan Bjessmo.

Foto: Erik Simander/Bildbyrån


Ämnen i artikeln:

Digital vårdPrimärvårdEffektiv vård

Anna-Karin Edstedt Bonamy och Kerstin Engman framhåller i sin replik i Dagens Samhälle förra veckan att triage är en förutsättning för att lösa vårdskulden. De hävdar att en teknisk lösning med chattbaserad dialog innehållande ett omfattande frågebatteri som patienterna måste fylla i vid varje vårdkontakt skulle öka effektiviteten. De påstår vidare att en primärvård som strävar efter att erbjuda patienter en tidig läkarbedömning är förlegad och vittnar om ett gammalt arbetssätt.

LÄS OCKSÅ: ”Att ta emot patienter i telefon löser inte vårdskulden”
LÄS OCKSÅ REPLIKEN: ”Triage är en förutsättning för att lösa vårdskulden” 

Jag delar inte den uppfattningen. Flera statliga utredningar i närtid har påpekat vikten av att stärka patientens ställning, erbjuda patienter en fast läkarkontakt och att sträva efter kontinuitet i patienthandläggningen. Värdet av en fast läkarkontakt med personlig kännedom om patienten lyfts även fram av professionsföreträdare inom allmänmedicin.  

På vilket sätt gagnar det patienten att triageras till egenvårdsråd digitalt när patienten själv önskar klinisk bedömning och fysisk undersökning för att få svar på sina frågor? Att det fysiska patientmötet är av central betydelse har pandemin gjort oss smärtsamt påminda om. Redan under våren 2020 och senast nu i veckan rapporterades att primärdiagnostiken cancer sjunkit kraftigt i flera regioner samtidigt som antalet digitala vårdkontakter exploderat. Detta skedde under en period då de fysiska läkarbesöken var färre än någonsin. Att chatta kan inte ersätta fysisk undersökning.

Jag är mycket positiv till digitalisering, och ser tydligt i mitt arbete som läkare att digitala verktyg både kan förbättra kvalitet och tillgänglighet för patienterna samtidigt som arbetsmiljön förbättras. Den oselekterade drop-in mottagning som tidigare användes på Ringens Vårdcentral ligger långt ifrån min målbild hur effektiv och modern primärvård ska bedrivas. Men att byta ut en kö i en spiraltrappa på en vårdcentral vid Skanstull till en digital kö i en chatt eller telefon löser ingen vårdskuld.  

Modern nära vård byggs i samverkan med patienten, där patientmötet står i fokus, trösklarna är låga, teamsamverkan stark och där de digitala lösningarna är smidiga och lättanvända. Den triagemodell som Edstedt-Bonamy och Engman lyfter fram är tyvärr ett exempel på en digital lösning som exkluderar svaga patientgrupper, försämrar den fysiska tillgängligheten, ökar administrationsbördan och cementerar en dålig fysisk tillgänglighet för patienterna i första linjens vård.

Staffan Bjessmo
Med. dr, thoraxkirurgi, vd Collabodoc

 

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på samhället

Välj nyhetsbrev