Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Debatt

”Att rusta inlandsbanan borde vara en självklar prioritering för regeringen”

Inlandet är redo, vi har kraften och möjligheterna. En möjlighet som dessutom utvecklar Sveriges järnvägskapacitet är att rusta Inlandsbanan, skriver flera socialdemokratiska kommunalråd.

Publicerad: 28 september 2021, 02:50

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Inlandsbanan och dess anslutande tvärbanor är i dag en resurs med stor utvecklingspotential i det svenska järnvägsnätet, skriver debattörerna.

Foto: Hamperium Photography/Mostphotos


Ämnen i artikeln:

JärnvägKommunerKlimatArbetsmarknad

19 kommuner från Kristinehamn till Gällivare, rakt igenom Sveriges inland är delägare till Inlandsbanan AB som förvaltar statens egendom – Inlandsbanan. En pulsåder rakt igenom Inlandet.

Inlandsbanan går genom ett mycket rikt råvarulandskap där gruv- och metallbaserade samt skogsbaserade näringar dominerar. Banan byggdes bland annat i syfte att fungera som en transportlänk för råvaror från Norrlands inland till södra Sverige och för att på så sätt öka exploateringsmöjligheterna i norra Sverige. Inlandsbanan samt anslutande tvärbanor är i dag en resurs med stor utvecklingspotential i det svenska järnvägsnätet. Den har en stark koppling till Norge – gods kan lastas om till järnväg och till gummihjul. Omlastningsterminaler längs Inlandsbanan får därför en än viktigare roll när omlastning kan ske mellan olika transportslag.

Att det rör på sig i Norrland har ingen missat, tillväxten är stark och befolkningen ökar. Vi ser möjligheter med hela inlandet. Från norr till söder finns olika tillväxtmöjligheter, både ur ett råvaruperspektiv, ur ett befolkningsperspektiv och som en transportlänk som både ger en snabb väg genom Sverige och en redundans till andra järnvägar.

Det finns tre anledningar till att en upprustad Inlandsbana genom projekt Inlandslänken borde vara en högprioriterad åtgärd för regeringen:

En grön godskorridor till gagn för industrin. Sveriges basindustri är beroende av fungerande godstransporter, framför allt skogsnäringen som har stort behov av mer klimatsmarta transporter på järnväg. Dessa industriaktörer måste ges goda förutsättningar att transportera varor både hållbart och transporteffektivt till sina marknader i Sverige och övriga kontinenten. Hållbara transporter på järnväg är en viktig del i klimatomställningen. Vätgas är en möjlig långsiktig lösning för drift på Inlandsbanan, som inte är elektrifierad. Genom en vätgasdriven godskorridor på Inlandsbanan skulle stora laster tungt industrigods kunna transporteras helt koldioxidfritt från norra Norrland genom halva Sverige.  

Skapar arbetstillfällen. Företag startar och flyttar till norrut och där resurserna finns. Industrin växer och liksom besöksnäringen. För att framtidssäkra denna utveckling – utan att samtidigt skapa klimatavtryck och miljöpåverkan för senare generationer – krävs en storsatsning på hållbara, koldioxidfria persontransporter. Järnvägen spelar även i detta en helt central roll. En upprustad inlandsbana skapar dessutom större arbetsmarknadsområden då en persontrafik kan erbjudas med en halverad restid. Kompetensförsörjningen underlättas och medborgarna har fler arbetsplatser att välja på, samtidigt som man kan bosätta sig på fler ställen. Detta kommer att skapa bättre förutsättningar för inlandskommunernas möjligheter att upprätthålla en fortsatt god välfärd. En satsning på vätgasdriven järnväg skulle snabbt kunna skapa nya årsarbetstillfällen under projektering, byggnation och energiproduktion. Sverige har i dag en betydande andel förnybar energiproduktion från främst vatten- och vindkraftsproduktion. Här finns stora möjligheter att använda denna energiproduktion till att skapa nya möjligheter inom grön vätgasproduktion och teknologi. 

Bidrar med efterfrågad järnvägskapacitet. Inlandslänken skiljer sig från andra järnvägsinvesteringar främst genom att investeringen är blygsam i förhållande till storleken. Det är ingen ny bana som ska byggas utan det handlar om att rusta det som redan finns, till en standard där den kan göra stor nytta för den samlade järnvägskapaciteten. Kapacitetstillskottet motsvarar en helt nybyggd bana men till väsentligt lägre pris. Inlandsbanan är en fungerande anläggning i dag utifrån de förutsättningar som givits, men den lider ändå av underhållsskulder. Banan går att rusta på kort tid då inga nya tillstånd krävs som riskerar att förlänga byggtiden. En upprustad bana skulle kunna öppna för trafik redan 2027 och därmed snabbt kunna bidra med efterfrågad järnvägskapacitet.

Socialdemokrater i kommunerna längs Inlandsbanan

Birgitta Larsson
Kommunstyrelsens ordförande (S) Gällivare

Robert Bernhardsson
Kommunstyrelsens ordförande (S) Jokkmokk

Isak Utsi
Kommunstyrelsens ordförande (S) Arjeplog

Lasse Forsgren
Kommunstyrelsens ordförande (S) Arvidsjaur

Pia Sjöberg
Kommunstyrelsens vice ordförande (S) Sorsele

Karin Malmfjord
Oppositionsråd ()Storuman

Magnus Johansson
Kommunstyrelsens vice ordförande (S) Vilhelmina

Greger Lindqvist
Kommunstyrelsens ordförande (S) Dorotea

Susanne Hansson
Kommunstyrelsens ordförande (S) Strömsund

Niklas Dauson
Oppositionsråd (S) Östersund

Therese Kärngard
Kommunstyrelsens ordförande (S) Berg

Lars Gunnar Nordlander
Kommunstyrelsens ordförande (S) Härjedalen

Marit Holmstrand
Kommunstyrelsens ordförande (S) Ljusdal

Magnus Bjurman
Oppositionsråd (S) Orsa

Lennart Sohlberg
Oppositionsråd (S) Mora

Nils Erik Edlund
Oppositionsråd (S) Vansbro

Åsa Hååkman Eriksson
Kommunstyrelsens ordförande (S) Filipstad

Hans Jildesten
Kommunstyrelsens ordförande (S) Storfors

Bjarne Olsson
Oppositionsråd (S) Kristinehamn

Det här är opinionsmaterial

Åsikterna som uttrycks här står skribenten/skribenterna för.

Dela artikeln:

Nyhetsbreven som ger dig bäst koll på samhället

Välj nyhetsbrev