Lagen ändrades inte – så region byter inte namnRegionpolitikVästra Götalandsregionen har planerat ett namnbyte, men nu skrotas de planerna, skriver Göteborgs-Posten.11 februari, 07:57
Kommunal kvalitet trumfar kommunala varumärkenDebattJodå, kommuner får har visioner. Men alla visioner är inte lika lyckade och bäst gör man i att lägga resurserna på att erbjuda kvalitet i...6 november 2019, 12:41
Får kommuner ha visioner?DebattDet känns märkligt att mitt arbetsfält sällan eller aldrig får en rättvis belysning av forskare, skriver platsstrategen och Heart Directorn Michael Nilsson i en replik...5 november 2019, 08:47
Kommunal marknadsföring blir lätt skatteslöseriPerspektivTillväxtpolitik i form av platsmarknadsföring är ett grepp som många kommuner tar till. Men den åtgärden är inte utan problem, skriver forskarna Andreas Bergh och...1 november 2019, 07:17
Jona Elings Knutsson: Firma Livet tar aldrig semesterGästkrönikaBortom varumärkespostningarna på Instagram i Firma Livet är sanningen denna: Min semester var sådär och det känns tufft att börja jobba. Jona Elings Knutsson återgår...22 augusti 2019, 03:10
OS 2026 – en självklarhet för SverigeDebattSverige har för första gången en seriös chans att få de olympiska vinterspelen. Det är en möjlighet som måste förvaltas. Besöksnäringen är redo att bidra...3 januari 2019, 04:20
Mest lästa 2018: Våga säga nej till burkininIntegration & segregationI början av november skrev Carolin Ekman, konsult inom kvinnors och flickors sexuella rättigheter, en artikel där hon ifrågasatte att butikskedjan Stadium valt att ta...29 december 2018, 04:05
”Så vad är en kvinna i bikini, Stadium?”Integration & segregationAtt beställa in burkinin i sortimentet är inte en olyckshändelse, lika lite som det är en slump att den marknadsförs som en lämplighetsdräkt. Det är...6 november 2018, 04:00
Nöjda invånare är tillväxtfrämjandeGästkrönikaKommunernas mer eller mindre kreativa påhitt för att attrahera nytt blod påminner om abonnemangsföretag som har fantastiska lockerbjudanden till icke-kunder. Det vore bättre att satsa...2 juni 2016, 04:56
Varumärkesvård gör tvärtom det offentliga bättreKommunpolitikOm den offentliga sektorn överhuvudtaget ska ägna sig åt verksamhetsutveckling, vilket sannolikt få ifrågasätter, borde den rimliga slutsatsen bli att man också bör ägna tid...18 maj 2016, 11:40
Vårda vårdens varumärkenDemokratiDiskussionen om kommuners varumärken är välbekant. Men supersjukhuset Nya Karolinska väcker frågan om hur väl landstingen tar hand om vårdens varumärken.15 mars 2012, 06:30
Kommunens varumärke är inte glassigtDemokratiVarumärkestänkandet har mycket att tillföra när det gäller platsmarknadsföring. Men det gäller att förstå att marknadsföringen av en kommun kräver en annan strategi än glassreklam,...20 oktober 2011, 10:52
Varumärkesbyggande kräver kunskaperDemokratiVisst vinner kommuner på att bygga sina varumärken, men det kräver kunskaper om vilket slags varumärke det handlar om och hur strategin för ett sådant...27 september 2011, 09:55
God service stärker kommunens varumärkeDemokratiGenom att utveckla verksamheten, ständig förbättra vår leverans och förmåga att hålla våra löften ger vi våra kunder i Nyköping förutsättningen att bygga varumärket åt...22 september 2011, 12:19
Käcka konsulter kan inte sälja tomma påsarDemokratiAtt bygga ett platsvarumärke är inte något som kan göras av en käck konsult. Istället måste kommunens alla intressenter involveras i varumärkesarbetet, replikerar Anders Wallqvist.21 september 2011, 05:30
Kommuner vinner på att bygga varumärkenDemokratiKommuner har mycket att vinna på att bygga och förbättra sitt varumärke, inte minst som en plattform för strategisk utveckling, replikerar två experter på platsvarumärken...14 september 2011, 10:36
Kommunala varumärken byggs av amatörerDemokratiDen stora skillnaden mellan kommuners och företags varumärkesbygganden är att företagen tar hjälp av experter i arbetet, skriver Kjell Cronert i en replik i debatten...12 september 2011, 10:34
Underskatta inte varumärkesarbetetDemokratiDet är ett misstag och en underskattning av kommunerna att hävda att alla försök att skapa starka kommunala varumärken misslyckas, skriver Ulf Dahlqvist i ett...7 september 2011, 05:30
Därför är kommunen inte ett varumärkeDemokratiVarje kommun med självaktning försöker skapa ett varumärke utifrån sitt namn. Men det arbetet leder alltid fel eftersom det bygger på ett missvisande resonemang om...30 augusti 2011, 11:00